Паркиране в София отново е тема на ръба между нуждата и търпението. След анкета с 22 230 участия Столичната община внесе доклад с промени, които целят да намалят обикалянето в търсене на място и да върнат част от парите в кварталната инфраструктура. Предложението стъпва върху два основни стълба – ценова актуализация и преначертаване на зоните – и добавя трети, болезнен за уикендите: работа на синята зона в неделя. Големият въпрос вече не е дали паркирането ще поскъпне, а дали тази комбинация ще освободи реални места там, където натискът е най-голям.
Какво реално се предлага и как ще работи?
Предложението залага на три основни промени. Първо, цените се актуализират за първи път от 2012 г.: 4 лв./ч в синя зона и 2 лв./ч в зелена. Второ, работното време се уеднаквява – 8:30–20:30 – а синята зона ще действа и в неделя. Трето, отпадат хартиените талони, запазват се максималните времена за престой: до 2 часа в синя и до 4 часа в зелена зона. На практика това означава паркиране в София с ясна рамка, която прави кратките задачи възможни, но обезсърчава целодневното оставане на автомобилите по улицата.
Когато правилата се затягат, е важно да знаеш какво точно пише във фиша и как се обжалва. Виж подробно разяснение за процедури, размери на санкции и срокове тук: Фиш за неправилно паркиране, за да си подготвен при проверка на терен. Това съдържание е полезно допълнение към темата за паркиране в София и реалните ситуации, в които шофьорите попадат всеки ден.
Разширенията по квартали и защо точно там?
Разширяването на зелената зона е насочено към „Банишора“, южните квартали до бул. „Т. Каблешков“, „Редута“, „Гео Милев“, „Изток“ и „Изгрев“. Част от сегашните зелени подзони могат да преминат в синя, което е признание, че натискът вече е централно висок. Паркиране в София в тези райони се е превърнало в ежедневна лотария – автомобилите остават по цял ден, а живущите обикалят по дълго от самото пътуване до работа. С въвеждане на платен режим се очаква ротация: повече кратък престой, по-малко „заключени“ места. В „Манастирски ливади“, „Кръстова вада“ и „Студентски град“ обаче мярката ще има смисъл само паралелно с инфраструктура – иначе ще получим платено паркиране в София върху кални джобове и липсващи тротоари.
Историята зад цените: 2012 срещу 2025
Последната голяма корекция беше през 2012 г.: синята зона от 1 лв. стана 2 лв., появи се зелената с 1 лв., скобата стана 30 лв., а репатрирането – 60 лв. Десетилетие по-късно градът е по-голям, автомобилите са повече, а тарифите – непроменени. Сегашното предложение удвоява часовите ставки и повишава санкциите (скоба и репатриране). Ако бъде прието, паркиране в София ще стане по-скъпо, но и по-строго в логиката си: кратки визити вместо целодневен SMS „абонамент“. Историческият контекст е важен, защото показва защо натискът в централните квартали не намалява, независимо че зоните формално съществуват.
Неделя и служебните абонаменти: двата скрити ключа
Работа на синята зона в неделя е най-спорният елемент. През почивните дни центърът се пълни от ранния следобед, а ротацията спира. С платено паркиране в София в неделя градът ще изиска планиране на посещенията, но може да върне места за живущите. Ограничаването на служебните абонаменти е вторият скрит ключ – голяма част от улиците стоят „резервирани“ на хартия, но реално празни в часови пояси, когато биха свършили работа на всички. Ако тези два елемента се приложат последователно, ефектът ще е видим още в първите месеци.
Контрол, прозрачност и пари за инфраструктура
Нито една тарифа няма да проработи без контрол. Паркиране в София се „чупи“ там, където правилата се подминават – върху тротоари, в кръстовища, по зелени площи. Тук не стигат паяк и скоба; нужна е регулярна статистика за заетост по зони и часове, публикувана прозрачно, за да се оптимизира обхватът. Важен е и финансовият цикъл: заявката е част от приходите да остават за нови квартални паркинги, тротоари и маркировка. Ако след година-две в разширените зони се появят реални обекти, доверието ще нарасне. Ако не – паркиране в София рискува да бъде възприето като по-скъпото старо.
Какво означава това утре за шофьорите?
На практика ще се планира повече. Кратките визити остават възможни, но целодневното стоене на улицата ще боли в джоба. За живущите в най-натоварените части има шанс за реална ротация през деня, особено ако служебните абонаменти се подредят и ако контролът е последователен. За посетителите решението са буферни паркинги, общественият транспорт и паркинги с часово таксуване извън ядката – иначе паркиране в София ще струва повече, без гаранция за място.
Затягането на зоните за паркиране върви ръка за ръка с дебата за емисиите и достъпа до централните квартали. Ако темата ти е важна, виж анализа Стари коли в центъра на София: ограничения, алтернативи и реални сценарии, който обяснява как новите режими засягат по-старите автомобили. Така планираш посещенията си в центъра без изненади и с ясно разбиране за рисковете и алтернативите.
Какво каза кметът Васил Терзиев и как реагираха хората?
Кметът Васил Терзиев представи промените публично в профила си във Facebook, като ги обвърза директно с резултатите от анкетата за паркиране в София, попълнена от 22 230 души. Посланието е, че „цените не са актуализирани от 2012 г.“, затова се предлага 4 лв./ч в синя и 2 лв./ч в зелена зона, уеднаквено време 8:30–20:30, работа на синята зона и в неделя, отпадане на хартиените талони и запазване на лимитите за престой. Терзиев подчерта и политиката „парите да остават в кварталите“ – част от приходите да се насочват към нови паркинги, тротоари и инфраструктура. В рамката на доклада са и пространствени промени: разширяване на зелената зона в „Банишора“, по юг до бул. „Т. Каблешков“, „Редута“, „Гео Милев“, „Изток“ и „Изгрев“, както и възможност част от зелени подзони да станат сини. В този ключ Паркиране в София трябва да премине от целодневен престой към ротация и кратки визити.
Реакциите под публикацията очертават два лагера – подкрепа за по-строга логика и силна критика към начина, по който се стига до нея. Немалко коментари поставят под съмнение анкетата – от „затворени въпроси“ и технически проблеми при подаването, до усещане, че извадката е твърде малка за мащаба на София. Нищо по темата за паркиране в София не може да убеди скептиците, ако не видят паралелно реални надземни и подземни общински паркинги. Чува се и конкретен упрек: не може да се разширява зона върху „лунна“ настилка – първо инфраструктура, после таксуване. Оттам идва и широкото настояване приходите да имат видим, квартален резултат в обозримо време, не абстрактни обещания.
Втора силна линия е, че таксата сама по себе си няма да реши липсата на места. Част от гражданите приемат по-високи цени, ако това освобождава ротационни места, но питат защо липсва детайлен план по квартали за строеж на общински паркинги и защо няма режим около ключови болници – Пирогов, ВМА, Майчин дом – където достъпът е обществен приоритет. Поставя се и въпросът за обществения транспорт: ако автобуси като 213 вървят през 20 минути в натоварени райони, как точно цената в зоната ще направи придвижването „по-свързано“ и „по-зелено“ без по-гъст график и приоритетни коридори.
Третата тема е правилата „в детайла“. Критикуват се широките служебни абонаменти – според хората те „заключват“ улиците на ниска цена и трябва да бъдат силно ограничени и оскъпени, за да се върне паркиране в София за реални потребности през деня. Има настояване за недопускане да се „продават“ повече места, отколкото реално съществуват в дадена зона, за да се избегне вечерното въртене в кръг. Четвърта линия е електромобилите и споделените коли: задава се въпрос колко е справедливо безсрочното безплатно спиране и как да се предотврати целодневно блокиране на места от флийтове наемни EV в делнично време около офис квартали. Това е пряко засягане на ротацията – ако една категория има неограничена привилегия, Паркиране в София губи ефекта си за всички останали.
Има и конструктивни предложения, които градът може да интегрира още сега. При ново строителство – реално паркомясто за всяко жилище (не символични 33%), за да не се излива нов автомобилен натиск върху улиците. Гъвкаво таксуване през приложение – плащане по минути, опция за 15–30 минути и възможност да спреш таксуването при по-ранно тръгване; така Паркиране в София стимулира кратки визити вместо „задължителен цял час“. Предлага се и „червена“ премиум зона с много висока цена за най-търсените ядра, която да държи улиците отворени за действително спешни и кратки задачи. Всичко това върви с очакването за отчетност: месечни данни за заетост, приходи и инвестиции по райони, за да се види, че таксата се връща на тротоара, а не изчезва в абстрактен бюджет.
Ако сменяш автомобил или идваш нов в града, не отлагай административната част, защото без изрядни документи рискуваш проблеми при проверки и липса на винетка, застраховка и др. Виж практичното ръководство Регистрация на автомобил в КАТ: стъпки, документи и срокове, за да минеш процедурата бързо и без излишни обиколки. Така запазваш фокуса върху ежедневното шофиране и избягваш неприятни санкции в града.
Общият извод от коментарите е ясен: подкрепа има, когато правилата са честни и резултатът е видим. Паркиране в София може да спечели доверието единствено ако цената върви с контрол, с ограничаване на служебните абонаменти, с по-добър градски транспорт и с бързо строителство на общински паркинги там, където натискът е най-висок. Без това гражданите ще видят поредното поскъпване – а улиците ще останат същите.
Промяната е закъсняла, но логична. Ако новите цени вървят ръка за ръка с контрол, ограничени служебни абонаменти и видими инвестиции в уличната среда, Паркиране в София може да стане предвидима услуга с ротация и по-малко нерви. Ако останем само с поскъпване, градът ще плати повече за същото преживяване.
Източници и бързи връзки по темата
Почасово платено паркиране – ЦГМ (официално)
Описание: Официалните действащи правила, обхват и часове за синя/зелена зона – базата за всяка промяна, свързана с Паркиране в София.
URL: https://www.sofiatraffic.bg/bg/info-center/pochasovo-plateno-parkirane
bTV Новините: „Предложение на кмета на София: 4 лв. за синя зона и 2 лв. за зелена зона“
Описание: Новинарският материал обобщава внесения доклад и мотивите, включително данните от анкетата – контекст „какво се предлага“ за Паркиране в София.
URL: https://btvnovinite.bg/bulgaria/4-lv-za-sinja-zona-i-2-lv-za-zelena-zona-stolichna-obshtina-predlaga-uvelichavane-na-cenite.html
Mediapool: „Двойно по-скъпо паркиране в София…“
Описание: Детайлен преглед на планираните промени (цени, обхвати, отпадане на „червена“ зона) и обществените реакции – допълва картината за Паркиране в София.
URL: https://www.mediapool.bg/skapata-chervena-zona-za-parkirane-v-sofiya-zasega-otpada-zaradi-neodobrenie-news375618.html