Велосипедистите нямали място на пътя? Крайно време е Ганьо да научи правилника или да си скъса книжката!

Велосипедистите нямали място на пътя? Крайно време е Ганьо да научи правилника или да си скъса книжката!

В последните месеци, особено във Facebook групи и коментари под новинарски статии, се надигна вълна от злоба, насочена към всеки участник в движението, който не кара автомобил едва ли не няма място на пътя. Велосипедистите? “Да се махат от платното!”. Пешеходците? “Да гледат като пресичат, че карам БМВ!”. Мотористите? “Камикадзета!”, „Донори“ и т.н.. А най-добри са “аргументите” тип: “Платил ли е данък, че да кара?” – сякаш това ти дава право да се държиш като собственик на асфалта.

И ако си мислите, че това е някакъв нов социален феномен – не е. Това е просто съвременният бай Ганьо, яхнал BMW модел „лейка“, което вече при престой над 30 минути капе от толкова места, че и пробита водоноска ще се засрами. Но проблемът според него не е в това, че има хора, които карат тихо, екологично и разумно, а че изобщо смеят да се появяват на платното.

Затова, нека да припомним на агресивния псевдо-шофьор, който се мисли за цар на пътя, че Законът за движение по пътищата ясно посочва кои са участници в движението – и изненада, даже велосипедистите са част от тях!

Точно този тип поведение – когато шофьори се опитват да възпитават останалите участници в движението с агресия, притискане и демонстрации на сила – е описан подробно в нашата статия за агресия на пътя, където разглеждаме защо подобно поведение не само е незаконно, но и може да има фатални последици.

Съдържание

Какво казва Законът – кои са участниците в движението?

Съгласно чл. 6 и чл. 8 от Закона за движение по пътищата, всеки от следните е пълноправен участник в пътното движение:

Велосипедистите – да, те са участници по закон!

  • Имат право да се движат по пътното платно при липса на велоалея.
  • Подлежат на същите основни правила като МПС – спазване на посока, сигнали, предимство.
  • Законът ги разглежда като водачи на превозно средство, а не като досаден „аксесоар на пътя“, за какъвто ги смятат някои.

Пешеходци

  • Имат право да се движат и пресичат, когато и където е разрешено.
  • Носим отговорност към тях като шофьори – включително задължение да им осигурим предимство.

Пътници

  • Дори пасивни в колата – те също са част от движението и имат задължения.

Работници по пътя

  • Задължително обозначени с жилетки и знаци.
  • Имат предимство и защита по време на дейностите.

Регулиращи органи

  • Полицаи, контрольори, служители на КАТ – при тях нареждането има предимство над светофар и знак.

А електрическите тротинетки? Нямат място на платното, когато ги управляват деца без никаква представа от правилата

Какво мислим за безразсъдното каране на електрически тротинетки вече не е тайна – говорили сме, писали сме, и пак ще кажем: това е една от най-опасните форми на участие в движението, когато се извършва от неправоспособни лица, често под 18 години, без каска, без светлини и без никакви знания за Закона за движение по пътищата.

Тези „летящи снаряди“, които изкачат внезапно между колите, минават на червено, движат се в насрещното и се провират между автобуси и камиони, не просто рискуват живота си – те застрашават и нас. Особено когато са тунинговани, с премахнат ограничител на скоростта (25 км/ч по закон), и спокойно вдигат 40, дори 50 км/ч, без никаква стабилност и без спирачен път.

Да, съществуват и съвестни водачи на тротинетки – хора с права книжка, пълна екипировка, светлоотразителна жилетка, каска, осветление. Но те са изключения. За съжаление, и те често попадат под обобщената обществена реакция и негативизъм.

Истината е проста:
🔴 Тротинетките нямат място на пътя, ако се карат от хора, които не знаят елементарни правила за движение.
🔴 Те трябва да бъдат ограничени по скорост, възраст и зона на движение, както е в много европейски страни.

Докато това не се случи, рисковете ще растат, а инцидентите – ще станат всекидневие. Въпросът не е „дали“, а „кога“ ще стане фатално.

Темата за електрическите тротинетки също предизвиква сериозни дебати – особено когато се карат от неправоспособни и безотговорни водачи. Повече по темата и защо все повече хора настояват за забрана на тротинетките можеш да прочетеш в тази статия, където разглеждаме реални инциденти, законови празноти и нуждата от спешен контрол.

Вълната от омраза срещу велосипедисти и мотористи – стига с двата аршина!

Да, всички сме били свидетели на груби и нагли прояви от страна на някои велосипедисти и мотористи – такива, които не спазват правилата, изпреварват рисково, минават на червено или се движат между колите с 100+, без никаква мисъл за останалите. Няма оправдание за подобно поведение, и те също трябва да носят отговорност по закон, без значение какъв вид превозно средство управляват.

Но!
Вълната от колективна омраза, която се излива в социалните мрежи и на пътя срещу всички на две колела – независимо дали са с велосипед или с мотоциклет – е недопустима.

Когато говорим за:

  • хора, които карат от години,
  • хора, които са добре екипирани,
  • които се движат разумно, отговорно, по правилата,
    тогава всякакви опити да бъдат газени, притискани, избутвани, „възпитавани“ със звуков сигнал или резки маневри са не просто арогантни – те са престъпни.

Нормално ли е:

Велосипедист да кара плътно вдясно, в своята лента, с 25–30 км/ч, на прав участък, с отлична видимост…
…и автомобил да го изпревари на 30 см разстояние, без мигач, при напълно празен път?

Нормално ли е да се смята, че „щом караш мотор или колело, не си нищо на пътя“?

За съжаление това е ежедневието по българските пътища, особено когато:

  • някой „кара с 90, защото толкова пише по табелата“ и решава, че всеки по-бавен отпред трябва да бъде избутан;
  • или когато някой вижда двуколесното превозно средство не като човек, а като пречка.

Истината е проста:
🚫 Агресията не е реакция на правилно поведение – тя е огледало на липсата на култура.
✅ Всеки, който кара по правилата – независимо дали е с кола, мотор или велосипед – има еднакво право на безопасност.

Велосипедистите също имат задължения по закон – нека си ги припомним!

Да, велосипедистите са пълноправни участници в движението. Да, имат право да се движат по платното, когато няма изградена велоалея.
Но това не означава, че могат да правят каквото си поискат! Законът им поставя ясни задължения – и когато ги нарушават, подлежат на глоба точно както всеки шофьор.

Какво е ЗАДЪЛЖЕНИЕТО на велосипедиста по закон?

Според чл. 80 от Закона за движение по пътищата, велосипедистите са длъжни:

  • ✅ Да се движат в най-дясната част на платното, по посока на движението.
  • ✅ Да управляват само един велосипед, без да държат животно или друго ППС.
  • ✅ Да използват велосипедна алея, когато има изградена такава.
  • ✅ Да карат по един в колона, а не един до друг.
  • ✅ Да подават сигнали с ръка при завой или спиране.
  • ✅ Да спират на знак „Стоп“ и да спазват светофари и предимство.

Какви са най-честите НАРУШЕНИЯ от велосипедисти?

  • ❗ Движение в насрещното платно
  • ❗ Минаване на червен светофар
  • ❗ Качване на тротоара и зигзагообразно движение между пешеходци
  • ❗ Каране без светлини нощем
  • Без каска – ако водачът е до 18 години, това е задължително
  • ❗ Каране в нетрезво състояние или под въздействие на наркотици

Какви глоби грозят велосипедистите?

НарушениеГлоба
Каране в насрещното20 – 30 лв
Без светлини през нощта10 – 20 лв
Без каска (до 18 г.)10 лв
За опасно поведение или създаване на ПТПДо 150 лв
За управление в нетрезво състояниеДо 300 лв

Заключение:

Бъди коректен велосипедист, за да имаш право да изискваш коректност и от останалите.
Пътят е за всички – но и правилата са за всички. А когато ги спазваме, става много по-лесно да живеем заедно на него.

Тарикатите с големи коли, които „възпитават“ останалите – мисли, преди да натиснеш клаксона

По българските пътища отдавна има един особено нагъл подвид шофьори – онези, които вярват, че габаритите на автомобила им им дават морално право да превъзпитават останалите. Ако някой кара по-бавно? Ще го избутат. Ако някой не се „шмугне“ веднага? Ще му свирнат. Ако някой пък се осмели да кара велосипед или мотор в платното? Ще го изпреварят на 20 см, без мигач, и ще му покажат „кой е шефът“.

👊 Наистина ли смяташ, че така показваш мъжество?
👊 Това ли е мярката за превъзходство – да използваш колата си като оръжие?

Нека ти припомним нещо важно:

🚸 Утре този велосипедист може да е твоето дете, отишло да кара с приятели.
👴 Утре този пешеходец може да е баща ти, излязъл до аптеката за лекарства.
🧍‍♀️ Утре този моторист може да е дъщерята на твой приятел, която се връща от работа.

И ако не уважаваш правилата, поне уважавай живота.

Никой не ти е дал правото да „наказваш“ на пътя.
Нито масата на автомобила, нито конете под капака, нито емблемата отпред.

👉 Не си съдия. Не си над закона. И не си безсмъртен.

Да съдиш на око? Най-смешното нещо, което можеш да направиш на пътя

Едно от най-жалките явления по пътищата ни е навикът на някои хора да преценяват стойността на човека спрямо това с какво се е появил – велосипед, тротинетка, стара кола, или дори пешеходец. А ако ти си с БМВ „седмица“, веднага си повелител на платното, а останалите са просто досадни „амеби“, които трябва да се махнат.

Но нека не забравяме нещо:

Да си мислиш, че щом караш БМВ за 10 000 лв, си повече от някого на колело за 500 лв, е наивно.

Много наивно. Защото този „смешко“ на колело може просто да тренира, и след 15 минути ще вдигне колелото си в багажника на чисто нов Hummer, ще натисне старт бутона и ще си тръгне… докато ти още броиш стотинки за литри нафта и се плашиш от задължителната гражданска.

Ще гледаш тъжно, нали?

Затова – не съди. Не гледай отвисоко. И най-вече, не се изживявай като нещо повече, защото си зад волана на нещо, което утре ще отиде на пункта за вторични суровини. (които също може да се окаже собственост на същия човек с колелото, който ти господин тарикат освири преди малко)
Хората около теб обикновено са много повече от това, което виждаш в страничното огледало. И не само като финансови възможности, а и чисто човешки. Затова си сложи коланчето, карай си колата кротко и нормално и се съобразявай с останалите участници в движението, преди да си си намерил майстора.

Полезни връзки по темата

На 20 юни 2025 г. в Казанлък се случи тежък пътен инцидент, при който младо момиче, управляващо автомобил, блъсна и уби велосипедист, движещ се по велоалея. Друг човек е бил ранен. Случаят предизвика сериозен обществен отзвук и отново постави под съмнение реалната безопасност на хората, които се придвижват с колело, дори в специално обособените за това зони.

🔗 Източник:
Младо момиче зад волана блъсна и уби колоездач на велоалея в Казанлък (bgonair.bg)

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Допада ли ти информацията? Присъедини се към нашата Viber група за още полезна информация. Без спам - ние не изпращаме това, което не искаме да ни изпращат на нас.