Какво е технотест и кога се налага?
Ако си правил промени по автомобила си – сменил си двигателя, внесъл си кола от САЩ или си монтирал газова уредба, има голям шанс КАТ да изиска минаване през така наречения „технотест“. Това не е стандартен годишен преглед, а специализирана техническа проверка, извършвана от оторизирани институти, която служи за удостоверяване на промени по конструкцията, съответствие с нормативите и безопасност.
Технотестът се налага все по-често при внос на автомобили от трети страни (като САЩ или Япония), при монтаж на теглич, преустройство на микробус, регистрация на каравана, както и в случаи на подмяна на основни компоненти като двигател или трансмисия. Без успешно преминат технотест, много от тези автомобили не могат да бъдат регистрирани или преписани в КАТ.
В това ръководство ще разгледаме кога и защо се изисква технотест, каква е процедурата, колко струва, какви документи се подават и къде можеш да го направиш – включително графици за 2025 г. в различни градове като София, Пловдив, Шумен и други.
Не забравяй, че при първа регистрация или внос на автомобил в България, освен технотест, се дължи и задължителна държавна такса за опазване на околната среда. Виж кои са актуалните размери, кои коли са освободени и как се изчислява екотаксата за автомобили през 2025 г.
Кога се изисква технотест?
Технотест не е задължителен за всеки автомобил, но има конкретни случаи, в които е абсолютно необходим. Ако попадаш в някой от следните сценарии, трябва да се подготвиш за процедурата:
✅ Смяна на двигател
При смяна на двигателя – независимо дали е от същия модел или различен – КАТ обикновено изисква технотест. Това важи особено при преминаване от бензинов към дизелов агрегат (или обратно), при поставяне на по-мощен мотор, както и при двигатели от други марки.
Важно: без технотест, промяната няма да бъде вписана официално в талона и автомобилът ще бъде със статут на технически неизправен.
✅ Промяна в конструкцията
Ако автомобилът е бил преустроен (напр. микробус в пътнически, поставен е теглич, модифицирано е окачването, спирачната система и др.), се изисква удостоверяване чрез технотест. Дори монтаж на газова уредба в някои случаи минава през тази процедура – особено при автомобили, предназначени за товарни цели или обществен превоз.
✅ Внос на автомобил от САЩ, Япония или друга страна извън ЕС
Автомобилите извън европейската регулация често имат разлики в осветителната система, катализатори, брони, окачване и др. За да бъдат регистрирани в България, се изисква технотест, който удостоверява, че превозното средство отговаря на действащите изисквания у нас.
При внос на автомобил от САЩ технотестът е задължителен, тъй като американските коли често не отговарят на европейските изисквания за осветление, емисии и безопасност. Ако планираш покупка или вече си внесъл такава кола, виж нашето ръководство за коли от Америка през 2025 г. – ще разбереш какво да очакваш, какви документи ще ти трябват и колко ще струва всичко.
✅ Регистрация или промяна на каравани
При регистрация на нова или вносна каравана, както и при преустройство на автомобил в кемпер, също се изисква технотест. Проверката включва безопасност, спирачна система, теглич и осветление.
✅ Други случаи:
- Смяна на задно стъкло с различен тип
- Монтаж на фарове тип LED / ксенон (в зависимост от модела)
- Добавяне на допълнителни седалки
- Промени по електрониката и управлението (например ESP системи)
Процедурата за преминаване на технотест не е сложна, но изисква предварителна подготовка и внимание към документите. Ето какво трябва да направиш:
1. Подготовка на автомобила
Преди всичко, автомобилът трябва да бъде напълно изправен. Ако има монтирани нови елементи – двигател, теглич, газова уредба и т.н., те трябва да са технически обезопасени, чисто монтирани и без течове или луфтове. Провери спирачки, фарове, гуми и всички базови системи – защото тестът не прощава пропуски.
2. Подаване на заявление
Заявлението се подава към оторизирана лаборатория (например Технотест АД или други лицензирани звена). Може да се направи по имейл, онлайн или на място – зависи от града и организацията.
Някои лаборатории работят само с предварително записан час – особено в натоварените градове като София, Пловдив, Шумен и Русе.
3. Необходими документи
- Лична карта
- Голям и малък талон на автомобила
- Документ за платени такси (при някои лаборатории – банков превод)
- Документи за извършената промяна (напр. фактура за двигателя, протокол от монтаж на газова уредба и др.)
- При внос от САЩ: митническа декларация, оригинален title, превод на документи
4. Провеждане на теста
На място се извършва визуален и технически преглед на автомобила, включително измерване на спирачен път, светлини, шум, вредни емисии и оценка на конструктивната безопасност.
Ако всичко е изрядно, ти се издава протокол от технотеста, който трябва да представиш в КАТ.
5. Финален етап – регистрация в КАТ
След преминат технотест и получен протокол, автомобилът може да бъде регистриран (или вписан с промените) в съответната структура на КАТ. Ако документите не са наред, от КАТ ще те върнат – затова прегледай всичко внимателно преди това.
Ако след технотеста предстои регистрация на автомобила, увери се, че знаеш всички стъпки и необходими документи. В нашето подробно ръководство ще откриеш всичко за процеса по регистрация на автомобил в КАТ – от получаването на протокол до поставянето на номера.
Необходими документи за технотест
Подготовката на документите е най-важната част от процеса. Ако липсва дори един от тях, лабораторията може да откаже да извърши проверката, а КАТ няма да приеме протокола. Ето какво трябва да подготвиш:
📄 Задължителни документи:
- Лична карта на собственика – оригинал + копие (понякога се изисква)
- Голям и малък талон на автомобила
- Документ за платена такса за технотеста – квитанция или разписка (ако е по банков път – платежно)
- Заявление за проверка – някои лаборатории го попълват на място, други го искат предварително
📎 Допълнителни документи – в зависимост от случая:
При смяна на двигател:
- Документ за произход (фактура, договор за покупка)
- Номер на двигателя (видим и читаем)
- Протокол от монтаж, ако е извършен в сервиз
При газова уредба:
- Удостоверение за монтаж от оторизиран сервиз
- Сертификат за газовата уредба
При внос на автомобил от САЩ/Япония:
- Оригинален документ за собственост (Title)
- Превод на документите на български
- Митническа декларация
- Технически паспорт (ако има)
При преустройство:
- Удостоверение от сервиза, извършил преустройството
- Снимков материал (понякога се изисква)
При регистрация на каравана:
- Сертификат за съответствие (ако е нова)
- Документи от вноса (ако е вносна)
- Данни за теглича и спирачната система
Цени на технотест през 2025 г.
Цените за технотест в България се определят от вида на проверката и категорията на превозното средство. Според официалния ценоразпис на ТЕХНОТЕСТ АД, ето актуалните тарифи за 2025 г.:
💰 Основни видове технотест и техните цени:
Вид проверка | Цена с ДДС (лв) |
---|---|
Смяна на двигател с вътрешно горене (различен тип, марка, модел, код) – категории М1 и N1 | 294 лв |
Смяна на двигател с изменение в силовото предаване (трансмисия, спирачна система, окачване и др.) – категории М1 и N1 | 474 лв |
Промяна на категорията – от М1 в N1 | 204 лв |
Промяна на разположението на органите за управление (от дясно в ляво) | 360 лв |
Промяна на брой места за сядане без промяна на категорията | 252 лв |
Допълнително монтирани устройства за осветяване и светлинна сигнализация | 144 лв |
Промяна в конструкцията – от М1 в М2 | 504 лв |
Изменение в автомобил със специално предназначение | 348 лв |
Индивидуално одобряване на лек автомобил (внос от държава извън ЕС) | 456 лв |
Индивидуално одобряване на ремарке (категории О1 и О2) | 360 лв |
Цените са валидни към 2025 г. и са предоставени от официалния ценоразпис на ТЕХНОТЕСТ АД. За най-актуална информация и допълнителни услуги, посетете официалния сайт: technotest.bg
Готов съм да продължа с Блок 6: График и записване по градове. Да премина ли към него?
След преминаване през технотест, особено при смяна на двигател или конструктивна промяна, често следва и прехвърляне на собственост. За да не допуснеш грешки и да си подготвен с всички документи и такси, виж подробното ни ръководство за прехвърляне на МПС – цени и документи – с актуална информация за 2025 г.
Къде се извършва технотест в България през 2025 година – контакти и график по градове
📍 София
- Адрес: ул. „Поручик Неделчо Бончев“ №10
- Телефони: 02/973 91 82, 0878 973 918
- Работно време: всеки работен ден от 08:30 до 17:00 ч.
- Имейл: office@technotest.bg
- Уебсайт: technotest.bg
📍 Пловдив
- Адрес: ул. „Рогошко шосе“ №36 (базата на „ПИМК“ ООД)
- Телефон: 032/901 102
- График: Технотест се извършва по предварителен запис
📍 Варна
- Адрес: бул. „Цар Освободител“ 289, автокомплекс “ВЕГА” (изход към Аксаково)
- Телефон: 0887 719 701
- График: Всяка сряда
📍 Бургас
- Адрес: ул. „Владислав Вазов“ №12, ГТП пункт на „АВТОТРАФИК“ АД
- Телефон: 0887 719 701
- График: Всеки понеделник, вторник и четвъртък
📌 Други градове с фиксирани дати от графика за 2025 г.
(извадка по месеци – за пълен график виж PDF файла):
- Пловдив: 9, 22 май; 13, 28 юни; 10, 24 юли и др.
- Враца: 14 май, 14 юни
- Кюстендил: 8 май, 27 юни
- Стара Загора: 11 май, 12 юни
- Гоце Делчев, Дупница, Пазарджик, Монтана, Хасково, Габрово, Сливен, Ямбол и др. – по 1–2 дати месечно
📌 Забележка: Дните по график са конкретно посочени в официалния график на Технотест за 2025 г. (PDF файл). Информацията е актуална към 15 май 2025 г., но се препоръчва предварителна проверка по телефона, тъй като е възможно промени или отмяна на дати без предизвестие.
📍 Консултации на място – къде да отидеш?
Консултациите и проверките от страна на експертите на „ТЕХНОТЕСТ“ АД се извършват в следните локации, съобразно графика и работното време на КАТ и партньорите:
- В КТП на ОПП-КАТ в населените места – според тяхното работно време
- София – в базата на „ТЕХНОТЕСТ” АД
- Адрес: ул. „Поручик Неделчо Бончев” №10
- Телефони: 02/973 91 82, 0878 973 918
- Имейл: office@technotest.bg
- Уебсайт: www.technotest.bg
- Пловдив – в базата на „ПИМК” ООД
- Адрес: ул. „Рогошко шосе“ №36
- Телефон: 032/901 102
- Варна – в автокомплекс “ВЕГА”
- Адрес: бул. “Цар Освободител“, изхода към Аксаково
- Телефон: 0887 719 701
- Бургас – в ГТП пункта на „АВТОТРАФИК” АД
- Адрес: ул. „Владимир Вазов“ №12
- Телефон: 0887 719 701
📌 Информацията е актуална към 15 май 2025 г. Възможни са промени – препоръчваме винаги предварително обаждане за потвърждение на графика и приемните часове.
Често задавани въпроси за технотеста
Трябва ли технотест при смяна на двигател?
Да. Всяка смяна на двигател с различен от оригиналния (по мощност, код или гориво) изисква преминаване през технотест. Например: ако замениш 2.0 бензинов двигател с 2.2 дизел, се изисква проверка и протокол. Цената обикновено е 294 лв с ДДС.
Трябва ли технотест при газова уредба?
Ако монтажът е в оторизиран сервиз с необходимите документи, обикновено не се изисква технотест. Но ако уредбата е поставена в чужбина или при специализирани МПС (например пикапи), може да бъде задължителен.
Какво се случва, ако не премина технотест, но КАТ изисква такъв?
Регистрацията или промяната няма да бъде одобрена. КАТ може да върне документите и да откаже вписване на промените, включително отказ за смяна на талон.
Трябва ли технотест при внос на коли от САЩ или Япония?
Да. Автомобилите, внесени от САЩ, Япония или други страни извън ЕС, задължително минават индивидуално одобрение, което включва технотест. Цената за лека кола обикновено е 456 лв с ДДС.
Да. Протоколът от технотест е валиден в цялата страна, независимо в кой град е издаден. Той се представя в КАТ по постоянен адрес или по мястото на регистрация на автомобила.
Колко време е валиден протоколът от технотест?
Протоколът няма точно фиксиран срок, но обикновено се използва в рамките на 1–2 седмици след издаване, за да се регистрира промяната в КАТ. При забавяне, лабораторията може да поиска допълнителна проверка.
Заключение и съвети
Процедурата по технотест често се подценява, но е задължителна, когато автомобилът е променен спрямо първоначалната си конструкция или е внесен от държава извън Европейския съюз. Независимо дали си сменил двигателя, добавил теглич, регистрираш каравана или караш кола от САЩ или Япония – без тази процедура КАТ няма да одобри регистрацията или промените.
🔧 Нашите съвети:
- Подготви всички документи предварително – най-често върнатите заявления са заради липсваща фактура или некоректно попълнени данни.
- Свържи се с лабораторията по телефона – така ще разбереш точния график, изисквания и ще си спестиш излишно пътуване.
- Не чакай последния момент – графиците за някои градове са само 1–2 пъти месечно, а местата бързо се запълват.
- Снимай си всички документи – особено ако колата е внос, защото преводи и оригинали често се губят по пътя до КАТ.
- Провери в сайта на Технотест за промени – графиците и условията се актуализират и може нещо да се е променило след нашата публикация.
Технотестът не е просто формалност – той е законова гаранция, че твоят автомобил е технически безопасен и съответства на българските норми.
Полезни връзки и нормативна база
За да се запознаеш в детайли с нормативната уредба, свързана с технотеста и регистрацията на превозни средства, препоръчваме следните официални източници:
📘 Законодателна рамка
- Закон за движението по пътищата (ЗДвП)
Основният закон, който регламентира движението по пътищата в България.
🔗 Прочети пълния текст (PDF) - Наредба № 60 от 24.04.2009 г.
Определя условията и реда за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
🔗 Прочети наредбата (PDF) - Правилник за прилагане на Закона за движението по пътищата
Подробно описва процедурите и изискванията за прилагане на ЗДвП.
🔗 Прочети правилника
🛠️ Практически ресурси
- Официален сайт на ТЕХНОТЕСТ АД
Предоставя информация за услуги, графици и контакти, свързани с технотеста.
🔗 Посети сайта - График за провеждане на технотестове в страната
Актуален график с дати и места за провеждане на технотестове.
🔗 Виж графика
Zdraveite
Vnasiam avtomobili ot Japan kotio sa vsashnots evropeiski marki ,zakarani i upotrebiavani v Japan,toest ne sa praveni za tamoshniat pazar kakto sledva da se tretirat koli vneseni ot Usa,ponejen tam dvijenieto oficialno s sas desen volan,ta vse me machi vaprosa i neznam v koia instancia da popitam zashto kolite s liav volan ot japan triabva da minavat tehno test kato te sa si proizvedeni za evropeiskia pazar i odobreni ot samia proizvoditel ot novi i kakav e smisala firma da go opredelia chrez tehno test
Blagoadira za vniamnieto.
Здравейте и благодарим за добрия въпрос!
Ситуацията, която описвате, наистина е често срещана – автомобили, произведени за европейския пазар, след това изнесени и използвани в Япония, и после върнати обратно в ЕС.
Въпреки че тези коли са с ляв волан и имат европейско типово одобрение, при внос от Япония те формално са третирани като автомобили от трети (нетипово признати) пазари. Причината не е в произхода на колата, а в страната, от която реално се внася – в случая Япония.
Според действащото законодателство, всеки автомобил, внесен от държава извън ЕС или ЕИП, подлежи на индивидуална проверка за съответствие – дори и да е „наш“ модел. Това става чрез Технотест, които удостоверяват, че всички компоненти (осветление, екология, номерация, безопасност и др.) не са променени по време на употребата му извън ЕС.
🔧 Казано просто:
Дори колата да е „родена“ в Германия и след това ползвана в Япония, при връщане в Европа се третира като „чужд гражданин“, който трябва да мине „гранична проверка“.
Да, това звучи нелогично, но е напълно в съответствие със закона.
Надяваме се това обяснение да е било полезно!
Поздрави,
Екипът на BulCars.bg
Ако има номер на европейско типово одобрение, не е необходимо издаването на протокол за индивидуално одобрение на ПС от техническа служба, което е регистрирано извън ЕС.
Чудесно, това е много полезна информация!