Истината за „лизинг на употребявани коли“ – 5 неща, които никой не ти казва

Истината за „лизинг на употребявани коли“ – 5 неща, които никой не ти казва

На пръв поглед звучи удобно: не плащаш наведнъж, взимаш кола, караш я, и плащаш месечна вноска. Всичко прилича на разумна сделка. Но когато става дума за лизинг на употребявани коли, нещата са далеч от ясни. Обещанията за ниска вноска често крият скрити такси, високи лихви и неочаквани задължения.

В тази статия ще ти покажем 5 неща, които никой няма да ти каже в автокъщата – не защото не иска, а защото не си длъжен да питаш. А после… просто подписваш. Все повече хора у нас се интересуват от лизинг на употребявани коли, защото не могат или не искат да инвестират в нов автомобил.

1. Лизингът на втора ръка не е същият като при новите коли

Много хора си мислят, че взимайки употребяван автомобил на лизинг, условията ще са същите като при новите – ниска лихва, прозрачни вноски и яснота до последната стотинка. Не е така.

При лизинг на употребявани коли:

  • лихвата често е с 2 до 4 пункта по-висока от тази за нов автомобил;
  • сроковете са по-кратки – обикновено до 3–4 години;
  • гаранции почти никога няма, дори колата да е сравнително нова;
  • остатъчната стойност след изплащането е понякога завишена, без ясна логика.

Причината? Финансовите институции поемат по-голям риск, защото не могат да са сигурни в състоянието на МПС-то, а стойността му пада по-бързо от тази на нова кола.

2. Автокъщата не ти казва колко наистина ще платиш

Когато чуваш „245 лв. на месец“, всичко звучи супер. Но това, което не ти казват веднага, е:

  • Колко ще платиш общо с всички такси, лихви и застраховки?
  • Каква е реалната крайна цена на автомобила след изплащането?
  • Има ли остатъчна стойност, която трябва да платиш, за да станеш собственик?

В много случаи клиентите си мислят, че като изтекат 36 или 48 месеца – колата автоматично е тяхна. Не винаги е така. При някои договори има скрита финална вноска, която може да е 1000, 2000, дори 3000 лв. – ако искаш да си я задържиш.

А това, което в автокъщата представят като „лека формалност“ в договора, на практика означава, че:

  • при пропусната вноска могат да си приберат колата;
  • можеш да останеш без МПС и без възможност за връщане на вече платените суми.

3. Лизинг на употребявани коли означава, че колата не е твоя – дори и след години

Дори след три години вноски, ремонти, смяна на гуми, винетки и застраховки – колата не е твоя собственост, докато не бъде изцяло изплатена. Това важи с пълна сила особено при лизинг на употребявани коли, където собствеността остава изцяло на фирмата до финалната вноска. При лизинг на употребявани коли, това важи с още по-голяма сила, защото:

  • колата се води собственост на лизингодателя;
  • не можеш да я продадеш, подариш или замениш без одобрение;
  • дори глобите за пътни нарушения може да отиват към фирмата-собственик.

Това понякога е нарочно „спестена“ информация от търговеца. А реално, хората разбират чак когато поискат да пътуват в чужбина и не могат да извадят пълномощно. Ако искаш да разбереш всички разлики между лизинг на нови и употребявани коли, виж нашето пълно ръководство за коли на лизинг, където разглеждаме целия процес, плюсове и подводни камъни.

4. Ако не четеш договора внимателно – после ще плащаш „дребните букви“

Да, досадно е. Договорът е 7–8 страници с шрифт 9 и твърде много „чл.“ и „ал.“. Но вътре често са заровени най-важните клаузи:

  • „Такса за обработка на плащане – 25 лв. месечно“
  • „Глоба при предсрочно прекратяване – 10% от остатъка“
  • „Задължение за пълна застраховка по избор на лизингодателя“

Ако не четеш внимателно – подписваш, без да знаеш. И когато дойде първата изненада по сметката, е късно.

Важно: това не е измама. Това е напълно законен договор. Но разликата между добра и лоша сделка често е в това дали си прочел всичко. Или си повярвал на човека с усмивката в автосалона.

5. След изплащането пак имаш разходи – а понякога и проблеми

Дори след като платиш последната вноска, разходите не спират. При лизинг на употребявани коли може да се окаже, че:

  • трябва да платиш такса за прехвърляне на собственост;
  • колата не е в състояние да мине технически преглед;
  • лизингодателят иска допълнителни документи за дерегистрация.

Ако колата е наистина „втора ръка“, към края на договора вече са минали няколко години – и могат да се появят неочаквани ремонти, смяна на гуми, акумулатор, дори ангренаж. И всички тези разходи са изцяло твои, въпреки че цялото време си бил само ползвател, не собственик.

Лизингът на употребявани коли не е лоша опция – но не е и толкова изгодна, колкото често изглежда на първо четене. Истината е, че се нуждаеш от яснота, хладна глава и желание да четеш договора с разбиране, а не с бързина.

Ако си наясно с рисковете и сметките, може да направиш добра сделка. Ако не – има шанс да платиш повече, отколкото ако беше взел нов автомобил с гаранция. Ако обмисляш лизинг на употребявани коли, прочети внимателно всички условия и не се подвеждай по месечната вноска – тя е само началото.

Източник на информацията

Лизинг на употребявани коли – реален шанс или скрита финансова клопка?

В статията се разглеждат реалните предимства и недостатъци на лизинга на употребявани автомобили в България – какви са скритите такси, рисковете при избор на лизингова компания, както и дали такава сделка наистина е изгодна в дългосрочен план.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Допада ли ти информацията? Присъедини се към нашата Viber група за още полезна информация. Без спам - ние не изпращаме това, което не искаме да ни изпращат на нас.