Спиране от движение, дерегистрация, бракуване на кола, връщане на номера в КАТ

Спиране от движение, дерегистрация, бракуване на кола, връщане на номера в КАТ

Всеки собственик на автомобил в България рано или късно се сблъсква с нуждата от спиране от движение, дерегистрация, бракуване или връщане на регистрационните номера в КАТ. Независимо дали автомобилът е повреден, продаден, изнесен в чужбина или просто вече не се използва, има ясни и задължителни процедури, които трябва да се следват, за да не се натрупват глоби, данъци и други санкции.

В тази статия ще разгледаме подробно какво означава спиране от движение, кога и как се извършва прекратяване на регистрация, как се прави дерегистрация на автомобил, какви са стъпките при бракуване на кола, и как точно става връщането на номера в КАТ. Ще включим и най-често задаваните въпроси, за да сте подготвени с точна информация, преди да предприемете действие.

Ако искате да спестите излишни разходи, време и нерви – това ръководство е точно за вас.

Съдържание

Какво означава спиране от движение и кога се налага?

„Спиране от движение“ е административна мярка, при която МПС временно или постоянно се изважда от експлоатация. Това може да стане по инициатива на собственика или като санкция от КАТ при установени нарушения. Най-честите случаи, в които се налага спиране от движение, включват:

  • Липса на валидна застраховка „Гражданска отговорност“
  • Пропуснат годишен технически преглед (ГТП)
  • Подадено заявление за бракуване
  • Износ в чужбина
  • Временно неизползване на автомобила
  • Заповед за принудително спиране от движение от КАТ

Важно е да се отбележи, че движението с автомобил, спрян от движение, е абсолютно забранено и подлежи на сериозни санкции – включително глоби, отнемане на книжка, а в някои случаи и отнемане на регистрационните номера.

Процедурата за доброволно спиране от движение започва с подаване на заявление в КАТ и връщане на регистрационните табели и талоните на автомобила. След това следва вписване на прекратяване на регистрацията в системата на МВР и общината.

Връщане на номера в КАТ – кога, как и защо

Връщането на регистрационните табели в КАТ е ключова част от процедурата по прекратяване на регистрация или дерегистрация на автомобил. То е задължително, когато автомобилът бъде спрян от движение по инициатива на собственика или при бракуване, износ или прекратяване на застраховката и техническия преглед.

В кои случаи се връщат номерата?

Най-честите случаи, в които е необходимо да се върнат регистрационните номера в КАТ, включват:

  • Доброволно спиране от движение на автомобила
  • Бракуване на МПС – при физическо унищожаване или предаване за скрап
  • Износ на колата извън България
  • Продажба в чужбина
  • При дерегистрация по желание на собственика
  • Отнемане на номера от КАТ поради нарушение – тогава табелите се задържат служебно

Каква е процедурата за връщане на номера?

  1. Посещение в КАТ – на място или по график, в зависимост от района.
  2. Подаване на заявление за прекратяване на регистрацията.
  3. Предаване на регистрационните табели (две броя) + голям и малък талон.
  4. Предоставяне на документ за самоличност и документ за собственост на МПС.
  5. Заплащане на такса, ако е приложимо.

След приключване на процедурата, автомобилът вече не фигурира като активно МПС в регистрите на МВР и общината, и няма да се начисляват данъци или изисквания за застраховка.

Необходими документи

  • Лична карта на собственика
  • Голям и малък регистрационен талон
  • Регистрационни табели (две)
  • Заявление (попълва се на място)
  • Документ за платени местни данъци (ако се изисква от КАТ)

Цена за връщане на номера в КАТ

В повечето случаи връщането на номера е безплатно, когато става въпрос за доброволно спиране от движение. Ако обаче се прави прекратяване на регистрацията поради бракуване или износ, може да има такса от 2 до 5 лв. за административна услуга.

Прекратяване на регистрация на автомобил – какво представлява?

Прекратяването на регистрацията на автомобил е официалната административна процедура, при която дадено моторно превозно средство се заличава от регистрите на КАТ и общината. Това действие освобождава собственика от задължения като годишен данък, „Гражданска отговорност“ и технически преглед, но също така означава, че автомобилът няма право да се движи по пътната мрежа.

Кога се налага прекратяване на регистрация?

  • При бракуване на автомобила
  • При износ в чужбина
  • При продажба извън страната
  • При невъзможност за използване – тотална щета, сериозна повреда
  • При желание на собственика да спре всички задължения, включително данъци и застраховки
  • При дерайстриране на автомобил без номера (възможно, но със специфична процедура)

Каква е разликата между спиране от движение и прекратяване на регистрация?

Спиране от движениеПрекратяване на регистрация
ВременноПостоянно
Може да се възстановиНе може – изисква нова регистрация
Обикновено по желание на собственикаПри бракуване, износ, унищожаване
Номерата се връщат в КАТНомерата се връщат в КАТ и не се възстановяват

Къде и как се извършва?

Процедурата се извършва в КАТ, като е необходимо:

  1. Да се подаде заявление за прекратяване на регистрацията;
  2. Да се върнат номерните табели;
  3. Да се представи голям и малък талон;
  4. Да се предостави документ за самоличност и документ за собственост;
  5. При нужда – доказателство за бракуване или износ, например договор, сертификат или фактура.

Какво става след прекратяване на регистрацията?

След като регистрацията бъде прекратена:

  • Автомобилът не подлежи на данъчно облагане;
  • Застрахователните полици се прекратяват;
  • Превозното средство не може да се движи;
  • Ако някога се реши отново да се използва, ще е нужно нова регистрация, с нов номер.

Дерегистрация на автомобил – техническа и юридическа страна

Дерегистрацията на автомобил представлява пълното премахване на МПС от регистрите на КАТ. Това е термин, който често се използва като синоним на прекратяване на регистрацията, но технически се отнася до момента, в който автомобилът вече няма валиден регистрационен статус и не може да бъде управляван по пътищата.

Какво означава дерегистрация?

Когато едно МПС бъде дерегистрирано, то:

  • няма регистрационен номер,
  • няма валидна регистрация в КАТ,
  • не съществува като „активно превозно средство“ в системите на държавата,
  • не подлежи на технически преглед, застраховка и данъчно облагане.

Кога се извършва дерегистрация?

  • При бракуване на автомобил;
  • При износ извън страната;
  • При тотална щета или катастрофа, след която МПС не подлежи на възстановяване;
  • При отнемане на номера от КАТ и невъзстановяване в срок;
  • По желание на собственика при прекратяване на регистрация.

Какво се случва с автомобила след дерегистрация?

След като автомобилът бъде дерегистриран:

  • Не може да се движи по пътната мрежа;
  • Не може да бъде продаден с прехвърляне в КАТ, освен ако не се регистрира отново;
  • Не подлежи на застраховане или ГТП;
  • Може да стои в частен имот, но не и на улицата или паркинг с публичен достъп.

Може ли автомобил с прекратена регистрация да бъде регистриран отново?

Да, може, но само при определени условия. Ако собственикът реши отново да използва МПС, чиято регистрация е прекратена, се извършва нова регистрация, като за целта се следва следната процедура:

Процедура за повторна регистрация на дерегистрирано МПС:

  1. Преглед на автомобила – трябва да е технически изправен.
  2. Преминаване на ГТП – само ако автомобилът може да се движи или бъде транспортиран до пункт.
  3. Сключване на застраховка „Гражданска отговорност“.
  4. Ново заявление в КАТ за регистрация (като за нов внос или първа регистрация).
  5. Представяне на документи:
    • стар талон (ако е наличен);
    • документ за собственост (договор, фактура и др.);
    • лична карта;
    • платежни документи (такси и застраховка);
  6. Проверка за съответствие на номера на рамата (VIN);
  7. Получаване на нови регистрационни номера и нови талони.

⚠️ Важно: Ако номерата са върнати и не са резервирани, новата регистрация ще бъде с изцяло нов номер, без опция да се възстановят старите табели.

При нова регистрация на превозно средство, независимо дали е внос или е било с прекратен административен статус, собственикът трябва да плати държавни такси и, в някои случаи, екологичен налог. Този разход варира в зависимост от възрастта на автомобила, вида на горивото и екологичната категория. Подробен списък със стойностите и условията за 2025 г. можеш да видиш тук: Екотакса за автомобили – колко ще плащаме през 2025

Бракуване на автомобил – кога и как се прави?

Бракуването на автомобил е процесът, при който превозно средство се изважда от употреба окончателно, обикновено поради техническа неизправност, старост или унищожаване. Това е вид прекратяване на регистрация, но с фокус върху физическото извеждане от експлоатация, като често автомобилът се предава за скрап.

Кога се налага бракуване?

  • При тотална щета след катастрофа
  • При много стара кола, която не подлежи на поддръжка
  • При изтичане на живот на автомобила – нерентабилен за поддържане
  • При износ на части или разкомплектоване
  • При дефинирано решение на собственика, че МПС няма да се използва повече

Как се бракува автомобил в България?

  1. Посещение в лицензиран пункт за предаване на отпадъци или скрап – автомобилът се предава и се издава удостоверение за бракуване.
  2. С удостоверението се отива в КАТ, където се:
    • Връщат регистрационните номера
    • Предават големият и малкият талон
    • Подписва заявление за прекратяване на регистрацията
  3. КАТ вписва дерегистрация и издава удостоверение за прекратена регистрация
  4. По желание – уведомяване на общината за спиране на начисляване на данък

В някои случаи, когато се извършват конструктивни промени по автомобила – като смяна на двигател, купе или други основни елементи – вместо бракуване се изисква техническа проверка и одобрение. В такива ситуации се минава през специализирана процедура за удостоверяване на съответствие, известна като Технотест. Подробности за това, кога е необходим, как се заявява и колко струва, можеш да намериш тук: Технотест – цени и график за 2025 г.

Какви документи се изискват?

  • Удостоверение за бракуване от фирма за скрап (по чл. 143 от ЗДвП)
  • Регистрационни номера (две табели)
  • Голям и малък талон
  • Документ за самоличност
  • Попълнено заявление (на място в КАТ)

Може ли да се бракува кола без номера или без талон?

Да, възможно е, но е необходимо:

  • Протокол за изгубени/откраднати номера или талони от полицията
  • Декларация по образец, която се попълва в КАТ
  • Допълнително изискване: проверка по VIN номер и установяване на собственост

Какво се случва след бракуването?

  • Колата се премахва от регистрите
  • Няма повече задължения за данъци или застраховки
  • Не подлежи на възстановяване в движение (трябва нова регистрация, ако изобщо е възможно)
  • Ако сте върнали номерата, те не могат да се използват повторно

При повторно въвеждане в движение се следва същият ред, както при автомобил, който се регистрира за първи път в България – преглед, застраховка, документи и посещение в КАТ. Подробен наръчник с изискванията, сроковете и стъпките ще намериш тук: Регистрация на автомобил в КАТ

Какво става със застраховката и данъка при прекратяване на регистрация или бракуване?

След като автомобилът бъде спрян от движение, дерегистриран или бракуван, възникват въпроси относно текущите разходи по него – най-вече „Гражданска отговорност“ и данък МПС. Добрата новина е, че след прекратяване на регистрацията собственикът може да бъде освободен или частично компенсиран за вече платените задължения.


Прекратяване на „Гражданска отговорност“

  • Застраховката не се прекратява автоматично, дори след връщане на номерата в КАТ.
  • Необходимо е да подадете заявление за прекратяване на полицата пред застрахователя.
  • Ако автомобилът е спрян от движение или дерегистриран, имате право на:
    • възстановяване на неизползваната част от премията;
    • или прехвърляне на остатъка към друга полица (например за друг автомобил).
  • Застрахователят има право да изиска удостоверение от КАТ за прекратена регистрация.

Данък МПС – кога се спира и какво се възстановява?

  • Данъкът върху превозните средства се начислява по дни – от 1 януари до деня на прекратяване на регистрацията.
  • След като дерегистрирате автомобила в КАТ, общината автоматично се уведомява чрез електронна връзка.
  • Ако сте платили целия годишен данък, ще бъде отчетена надвнесена сума, която:
    • може да бъде върната по банкова сметка;
    • или използвана като аванс за друго МПС или бъдещи задължения.
  • За възстановяване на сумата се подава заявление в местната данъчна служба (по адрес на регистрация).

Пример:

Ако сте платили данъка за 2025 г. на 2 януари, но бракувате автомобила на 15 март:

  • Дължите данък само за периода 1 януари – 15 март.
  • За останалите 9.5 месеца имате право на възстановяване на сумата.

Най-чести грешки при връщане на номера и дерегистрация

Процедурите по връщане на регистрационните табели, дерегистрация, спиране от движение и бракуване на кола изглеждат формално ясни, но в практиката често се допускат грешки, които водят до излишни разходи, забавяне или дори глоби. Ето кои са най-честите:


❌ Невръщане на номерата в срок

Много хора спират да използват автомобила и смятат, че това автоматично означава, че не дължат данъци. Ако номерата не са върнати в КАТ, МПС остава в регистрите и:

  • продължава да трупа данък;
  • изисква валидна „Гражданска отговорност“;
  • подлежи на санкции при проверка.

❌ Прекратяване на регистрацията без уведомяване на застрахователя

Дори след дерегистрация, ако не уведомите застрахователя, той ще:

  • Продължи да начислява премии;
  • Не ви възстанови остатъчната сума;
  • Може да подаде сигнал за неплатена застраховка.

❌ Загубени документи (талони, удостоверения)

При бракуване или дерегистрация често се губят:

  • Големият талон – без него процедурата се бави;
  • Удостоверение от скрап – без него КАТ не приема бракуване;
  • Протокол за изгубени табели – необходим при липса на номера.

❌ Оставяне на колата на улицата след дерегистрация

След като автомобилът е с прекратена регистрация и върнати номера:

  • не може да стои на обществено място;
  • подлежи на репатриране или глоба;
  • може да бъде определен като „изоставен автомобил“.

❌ Липса на проверка за стари задължения

При дерегистрация и особено при износ, забравят да проверят:

  • Дали има неплатени данъци;
  • Дали автомобилът не е под запор или наложен обезпечителен мерки;
  • Дали не съществува публичен дълг по него.

Специални случаи – отнети номера, транзитни табели и запорирани автомобили

Наред с класическите случаи на доброволно връщане на номера, дерегистрация или бракуване, съществуват и специфични ситуации, в които собственикът на МПС трябва да следва допълнителна процедура. Тук ще разгледаме три основни сценария: отнети регистрационни табели, временни (транзитни) номера и запорирани автомобили.


🚔 Отнети регистрационни табели от КАТ

КАТ има право да свали регистрационните номера на автомобил при:

  • Шофиране без „Гражданска отговорност“
  • Липса на валиден технически преглед
  • Нарушение със системен характер (алкохол, наркотици и др.)
  • Присъствие на запор или съдебно решение

Какво се случва след отнемане на номерата?

  • Табелите се съхраняват в КАТ за срок от 6 месеца до 1 година, в зависимост от нарушението
  • При отпадане на причината, собственикът може да ги възстанови срещу заявление и такса
  • Ако срокът изтече и не се потърсят – автоматично се прекратява регистрацията

🕓 Транзитни табели – връщане и условия

Транзитните табели се издават в два основни случая:

  • При внос на МПС, което трябва да стигне до регистрация
  • При износ на автомобил извън страната

Важни особености:

  • Срокът на валидност е 30 дни
  • Табелите подлежат на връщане в КАТ, дори след износ
  • При невръщане след изтичане на срока, може да се наложи санкция или да се блокира следваща регистрация

Използването на временни регистрационни табели е допустимо само при строго определени обстоятелства – например при транспорт на нов внос до пункт за преглед или при износ зад граница. Ако не бъдат върнати в срок или не се използват по предназначение, това води до санкции. За повече информация относно условията, сроковете и цената за издаване, виж тук: Транзитни номера – цена и документи за 2025 г.

🛑 Дерегистрация при запорирани или заложени автомобили

Ако автомобилът е със:

  • Наложен запор от НАП, съд или частен съдебен изпълнител
  • Залог в полза на лизингова компания или банка

… дерегистрация или бракуване са възможни само след разрешение от съответния орган. Без такова:

  • КАТ ще откаже да прекрати регистрацията
  • Собственикът няма право да върне номерата
  • Няма как да извърши продажба, износ или предаване на скрап

В тези случаи е необходимо:

  • Да се изиска писмено разрешение от съответната институция
  • Да се приложи това разрешение към заявлението за прекратяване

Често задавани въпроси

Колко струва връщането на номера в КАТ през 2025 г.?

Връщането на регистрационни табели при спиране от движение или дерегистрация обикновено е безплатно. В някои случаи, когато се издава удостоверение или се извършва прекратяване с допълнителни документи (например бракуване или износ), таксата е между 2 и 5 лв.

Колко време имам да върна номерата, след като автомобилът е спрян от движение?

Ако КАТ ви е издал заповед за спиране от движение, обикновено имате 7-дневен срок за връщане на регистрационните табели. При доброволно спиране от движение, времето не е ограничено, но автомобилът остава в регистрите и дължите данък и застраховка, докато не върнете номерата.

Може ли да се направи дерегистрация без номера?

Да, възможно е, но се изисква:
Протокол от полицията за откраднати или изгубени номера;
Попълване на декларация по образец;
Възможно е КАТ да поиска оглед по VIN номер за удостоверяване на самоличността на МПС.

Бракуване без талон – възможно ли е?

Да, може да бракувате автомобил без наличен талон, но:
Трябва да представите удостоверение за собственост (нотариален акт, договор, фактура);
Да подадете декларация за изгубени документи;
КАТ има право да изиска проверка и допълнителни документи.

Какво се случва, ако не върна номерата, но спра да ползвам колата?

Автомобилът остава регистриран, което означава, че:
Дължите годишен данък;
Очаква се да имате „Гражданска отговорност“;
При проверка може да получите глоба за неупотребявано, но нерегистрирано МПС.

Може ли кола с прекратена регистрация да бъде регистрирана отново?

Да, при спазване на процедурата за нова регистрация:
Представят се всички необходими документи;
Преминава се технически преглед;
Издават се нови табели и талони;
Възстановяване със същите номера не е гарантирано.

Може ли да бракувам колата, ако тя е на лизинг или има запор?

Не. Бракуване и дерегистрация на МПС с наложен запор или залог се извършват само с писмено разрешение от лизингодателя, банката или съответния съдебен изпълнител.

Какви са рисковете, ако не предприемете спиране от движение навреме?

Много шофьори оставят автомобила си паркиран дълго време без да го използват, мислейки си, че след като не го карат, не дължат нищо. Това обаче е сериозна заблуда. Без официално спиране от движение, превозното средство остава активно в системата на КАТ и продължавате да натрупвате разходи – за данък, застраховка и дори потенциални глоби. В случай че колата бъде засечена при проверка на пътя, санкциите са значителни – включително отнемане на книжка и акт до 500 лв.

За да се избегне това, трябва да се предприеме навременна административна мярка. Подаването на заявление за спиране от движение в КАТ е бърза и сравнително лесна процедура, която ви спестява пари и проблеми.


Дерегистрация и бракуване – трайното решение при край на жизнения цикъл на автомобила

Когато автомобилът достигне до етап, в който вече не подлежи на ремонт, или когато бъде изнесен извън България, логичният ход е дерегистрация и бракуване. Тези действия не само освобождават собственика от отговорности, но и гарантират, че колата няма да остане „висяща“ в системите на КАТ и общината.

При бракуване, превозното средство се унищожава или се предава в пункт за скрап, като се издава официално удостоверение. Това удостоверение се използва за последващата дерегистрация, чрез която колата се заличава от регистрите. Важно е да знаете, че след дерегистрация превозното средство не може да се възстанови за движение, освен ако не се премине през процедура за напълно нова регистрация.

Защо е важно да подадете заявление за анулиране на регистрация навреме?

Много собственици на автомобили пропускат да извършат навреме необходимите административни действия, когато решат да не използват повече превозното си средство. Това може да доведе до натрупване на ненужни разходи и правни усложнения. Веднага щом вземете решение, че автомобилът няма да бъде използван дългосрочно, е препоръчително да се подаде заявление за анулиране на регистрацията, което е друг термин за прекратяване на регистрацията.

Тази процедура спира начисляването на данък, освобождава ви от задължението за технически преглед и застраховка, и ви позволява да избегнете бъдещи проблеми с общината или КАТ. При подаване на заявлението следва предаване на регистрационните табели, с което автомобилът се отписва от системата. Това е ефективен начин да се справите с МПС, което вече не е необходимо или е в неизправно състояние.


Отписване на автомобил при износ или трайна повреда

При изнасяне на автомобил в чужбина или при сериозен технически дефект, който прави превозното средство неизползваемо, следва да се предприеме процедура по отписване от регистрите. Това е форма на спиране от движение, която обикновено е придружена от отказ от собственост върху автомобила. В случай на износ, е необходимо да се представи документ за преминаване на границата, а при повреда – удостоверение от сервиз или фирма за отпадъци.

В резултат на това автомобилът се заличава от административните списъци, а неговата регистрация се счита за окончателно прекратена. Процедурата се извършва в КАТ и изисква връщане на табелите, талоните и попълване на съответния формуляр. В някои случаи се прилага и допълнителна проверка по VIN номер, особено когато превозното средство не е физически налично.

Какво се случва, ако шофирате автомобил със снети от отчет табели?

Една от най-честите и опасни грешки е шофирането на автомобил, чиято регистрация вече е прекратена или табелите са официално снети от отчет. Това е сериозно нарушение и се третира като движение с нерегистрирано МПС, което по българския Закон за движение по пътищата подлежи на глоба от 300 до 500 лв., както и отнемане на контролни точки.

Освен финансовите санкции, в случай на инцидент, застраховката „Гражданска отговорност“ не важи, а водачът носи пълна материална и наказателна отговорност. Дори ако автомобилът все още изглежда „законен“ външно, но табелите вече са анулирани в системата, той не може да бъде използван по пътищата.


Разлика между временно и постоянно прекратяване на регистрация

Много собственици на МПС се бъркат между понятията „временно отписване“ и „окончателно прекратяване“. Всъщност в България няма официална дефиниция за „временно дерегистриране“, но на практика това се случва при доброволно спиране от движение, когато собственикът връща табелите, но запазва правото да ги възстанови.

При временно спиране от движение:

  • Табелите се предават, но могат да бъдат получени обратно до 12 месеца
  • Няма нужда от пълна нова регистрация
  • Валидни са старите талони и документи

При окончателно анулиране на регистрацията:

  • Табелите и талоните се унищожават
  • Данните се изтриват от регистъра
  • За да се използва МПС отново, трябва да се премине през цялата процедура по регистрация отначало

Тази разлика е от ключово значение при преценка дали автомобилът ще бъде временно изваден от употреба (напр. за ремонт или пътуване в чужбина), или ще бъде окончателно изключен от системата, например при бракуване или износ.

Може ли да се продаде кола с прекратена регистрация?

Продажбата на автомобил, чиято регистрация вече е прекратена, е възможна, но изисква внимание към няколко важни момента. Когато дадено МПС е с анулирана регистрация, то не фигурира като активно в регистрите на КАТ и не може да бъде прехвърлено по обичайния ред, чрез нотариален акт, който веднага се вписва в системата. За да се осъществи сделка, първо трябва да се изясни дали прекратяването е извършено от собственика, при бракуване или поради спиране от движение, или по друга причина – например износ, „продажба на части“ или прекъсната регистрация по административен път.

В случай че желаете да продадете такъв автомобил, новият собственик ще трябва да премине през процедура за нова регистрация – това означава, че ще се подава заявление в КАТ, ще се издават нови номера, ще се представят документи за собственост и ще се направи техническа проверка. Ако автомобилът е бил снет от отчет, това задължително включва нов ГТП, застраховка и евентуално представяне на колата на канал. Препоръчително е да се консултирате с КАТ преди сделката, за да знаете какво точно се изисква, особено ако превозното средство е било отписано като бракувано или не е било в движение повече от 5 години.

Ако обаче превозното средство все още има валидна регистрация и е в движение, но собственикът желае да го прехвърли на друго лице, тогава се преминава през стандартната процедура. Повече за самата процедура по сделка, такси и нужните документи можеш да прочетеш тук: Прехвърляне на МПС – цени и документи

Какво трябва да знаем при снемане от отчет на кола, която не се използва дълго време

Случва се често – автомобил стои на паркинг или във вътрешен двор, без да се използва, и собственикът решава, че щом не го кара, не дължи нищо. Това обаче не е вярно. Без официална процедура за снемане от отчет, МПС остава активно в системата и за него продължават да се натрупват задължения – включително местен данък, Гражданска отговорност и в някои случаи дори задължения за технически преглед.

Ако автомобилът няма да се използва повече, е препоръчително да се извърши спиране от движение или прекратяване на регистрацията. Процедурата е сравнително лесна – подава се заявление в КАТ, предоставят се регистрационните знаци (ако са налични), талоните и лична карта, а при нужда се прилагат документи за бракуване или доказателство, че колата вече не е в състояние за експлоатация. След това автомобилът се заличава от регистрите, което ви освобождава от бъдещи административни задължения.

Важно е да знаете, че ако автомобилът е бил снет от отчет поради повреда, той може да бъде регистриран отново, но само след преминаване през цялостна процедура, която включва нова застраховка, технически преглед, документ за собственост и регистрация като ново МПС. В противен случай ще остане завинаги извън пътната мрежа.

Какво да правите, ако автомобилът е извън страната и не може да се подаде заявление на място?

В реални ситуации се случва собственикът на превозно средство да не се намира физически в България, но да желае да прекрати административните си ангажименти към него. Това е особено важно при липса на застраховка или натрупване на данъчни задължения. В такъв случай има два основни подхода: издаване на пълномощно на трето лице или използване на електронни административни услуги (ако са налични за съответната област).

Най-надеждният метод е нотариално заверено пълномощно, с което упълномощеното лице може да извърши всички необходими действия – да предаде регистрационните знаци, да подаде заявление, както и да получи официален документ за прекратяване на административната регистрация на автомобила. Ако автомобилът е в чужбина, може да се приложи и документ от съответните митнически или гранични власти, доказващ, че той не се намира вече в страната.

Този сценарий изисква прецизно подготвени документи, но е напълно изпълним, особено когато човек иска да спре натрупването на допълнителни разходи и да финализира взаимоотношенията си със системите на държавата.


Какви са последствията, ако превозното средство остане „висящо“ в системата?

Много граждани подценяват факта, че дори напълно неизползваемо превозно средство, което стои в двор или паркинг, може да се води все още активно. Това означава, че се води отчетено в базите данни на Пътна полиция и общината. Последствията от подобно „висящо състояние“ могат да бъдат както административни, така и финансови.

Първо – начисляват се годишни задължения. Дори при очевидна липса на експлоатация, системата няма как автоматично да отчете, че автомобилът не се ползва. Второ – ако колата бъде засечена на улица или в публично пространство без активен статут, тя може да бъде репатрирана, а собственикът глобен. Трето – при наследяване, продажба или юридически действия, наличието на неприключени записи в регистрите може да блокира процеси като прехвърляне, дерегистрация или дори получаване на нова регистрация.

Най-сигурният начин да избегнете всичко това е да се уверите, че всяко превозно средство, което вече не се използва, е официално изключено от базата данни на държавата. Това не само премахва отговорности, но и гарантира, че в бъдеще няма да се появят „забравени“ разходи или усложнения при административни процедури.

Как се процедира при смърт на собственика на автомобила?

В случай на смърт на лице, притежавало моторно превозно средство, правният статут на собствеността преминава в ръцете на наследниците. Докато не бъде извършено вписване в тяхна полза, превозното средство остава „забито“ в системата, а същевременно върху него продължават да текат административни задължения – начисляване на местен данък, очаквания за сключване на застраховка, технически преглед и т.н.

Първата стъпка е получаването на удостоверение за наследници. С него наследниците могат да се явят в КАТ и да поискат прекратяване на правния статут на регистрацията, ако нямат намерение да използват или пререгистрират автомобила. В някои случаи може да се наложи също нотариално заверена декларация от всички наследници, че не възнамеряват да управляват или продават превозното средство.

Ако все пак някой от наследниците иска да го запази, трябва да се извърши нотариално прехвърляне, последвано от посещение в КАТ за регистрация на новия собственик. За тази цел ще са нужни:

  • Удостоверение за наследници
  • Смъртен акт на предишния собственик
  • Документ за платени данъци към общината
  • Преглед и валидна застраховка, ако ще се подновява регистрацията

В случай че никой не желае да запази автомобила и той няма стойност, е препоръчително да бъде подадено заявление за заличаване от регистъра, като към него се приложи доказателство за наследствените права и писмена воля на всички страни. Това е особено важно, за да се прекрати натрупването на задължения и да се избегнат бъдещи административни санкции, които често остават скрити до момента, в който някой от наследниците реши да регистрира нов автомобил или подаде декларация пред общината.

Какво трябва да знае чужденец с кола без регистрация в България

Все по-често се случва чужденци, пребиваващи в страната за по-дълго време, да използват лични превозни средства, регистрирани извън България. Докато това не е проблем при краткосрочно посещение, то при продължителен престой – над 6 месеца – започват да се прилагат специфични правила.

Според европейските и българските разпоредби, ако чужденец използва автомобила си основно в България, той е длъжен да го регистрира по местопребиваване. Пропускането на тази стъпка може да доведе до глоби при полицейска проверка, а също и до проблеми със застраховката в случай на ПТП. При по-стар автомобил, често се стига до ситуация, в която документите и табелите не отговарят на българските изисквания, а собственикът не е запознат с процедурите.

За да се избегне правен и административен хаос, препоръчително е при дългосрочно пребиваване:

  • Да се направи оценка дали колата подлежи на регистрация в България;
  • Да се прецени дали си струва финансово – с оглед на местния екотакс, данъци и технически изисквания;
  • При нужда, да се пристъпи към заличаване на чуждестранната регистрация и подаване на заявление за нова такава у нас.

Особено важно е да се следи дали автомобилът се използва от постоянно пребиваващо лице или е само „временен гост“ – защото това оказва влияние върху цялата правна рамка на притежанието му в България. Пропускът да се подаде информация или да се извърши регистрация навреме може да доведе до сериозни главоболия, особено ако в бъдеще собственикът реши да продаде или прехвърли МПС-то в страната.

Източници и полезни връзки

Информацията в тази статия е базирана на актуални нормативни документи и практики от официалните институции в България. За по-конкретни казуси и индивидуални ситуации, препоръчваме да се използват следните източници:

  • Министерство на вътрешните работи (МВР) – Пътна полиция
    👉 https://mvr.bg/opp
    Раздел „Регистрация и отчет на ППС“, графици и образци на заявления за прекратяване, регистрация и други административни услуги, свързани с МПС.
  • Закон за движение по пътищата (ЗДвП)
    👉 https://rta.government.bg/upload/9167/zdvp.pdf
    Пълен нормативен текст със задълженията на водачите, органите на КАТ и процедурите за отписване, спиране от движение и други.
  • Национална агенция за приходите (НАП)
    👉 https://nra.bg/wps/portal/nra/taxes/mestni-danatsi-i-taksi/prevozni-sredstva
    За проверка на задължения по данък МПС, подадени декларации и възможности за възстановяване на надвнесени суми след прекратяване на регистрация.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Допада ли ти информацията? Присъедини се към нашата Viber група за още полезна информация. Без спам - ние не изпращаме това, което не искаме да ни изпращат на нас.