Мерцедес Бенц GLE класа: от първите модели до последните AMG – кои са истинските попадения на пазара втора ръка

Мерцедес Бенц GLE класа: от първите модели до последните AMG – кои са истинските попадения на пазара втора ръка

Когато човек чуе Мерцедес Бенц GLE класа, обикновено си представя голям премиум SUV пред блок в Лозенец, пред къща в Бояна или на магистралата към Гърция – кола, която спокойно вози семейство, багаж и половината детска площадка, без да се задъхва. GLE от години е символ на „джипа на заможния човек“, но с времето моделът стана много по-разнообразен – от базови дизелови версии за дълги пробези до брутални AMG машини с V8, които са по-близо до спортна кола, отколкото до семеен автомобил.

Историята на този модел е особено интересна, защото всъщност GLE стъпва върху основата на старите ML/М-класа, но името се променя, за да се подреди гамата на Mercedes около C, E и S. Заедно с промяната на името идват и нови двигатели, нови скорости, повече електроника, въздушно окачване, купе версия, Plug-in хибриди и всякакви комбинации, които могат да объркат човек, който просто иска „един читав джип, да не ме оставя на пътя“. На пазара втора ръка разликата между добре конфигуриран екземпляр и проблемен автомобил може да означава хиляди евро разлика в ремонти.

Точно затова има смисъл да се погледне хронологично как тръгва GLE, кои са първите версии, какви мотори се слагат в различните години и какви са най-честите слабости. Така всеки, който е стигнал до идеята да кара Мерцедес Бенц GLE класа – независимо дали ще търси 250 d, 350 d, 400, 500, AMG или дори Brabus – да има реална представа кое си струва, кое е за избягване и къде е тънката линия между „мечтан премиум SUV“ и „бездънна яма за пари“.

Съдържание

Двигатели и генерации на Мерцедес Бенц GLE класа – кое става и кое е добре да се избягва

Мерцедес Бенц GLE класа като име се появява през 2015 г., когато последното ML поколение W166 получава фейслифт и ново име GLE. Това „първо“ GLE реално е добре позната техника, а от 2019 г. нататък идва новата платформа V167 с напълно ново купе, салон и двигателна гама. За човек, който търси GLE втора ръка, има два основни въпроса – кой мотор да избере и от кои версии е по-разумно да стои по-далеч.

При първото поколение GLE на база W166 най-слабият вариант е GLE 250 d с 2.1-литровия четирицилиндров дизел OM651 със 204 к.с. На хартия изглежда достатъчен, но в реалния свят този мотор постоянно работи под натоварване, защото тежкият SUV не му прощава. Това означава повече стрес за турбото, инжекторите и цялата горивна система. Ако колата е карана основно градско или е теглила ремарке, рискът от скъпи ремонти става съвсем реален. Тази версия може да се кара, но не е идеалният избор за човек, който планира да държи автомобила дълго и да прави по 15–20 хиляди километра годишно.

Истинският „златен стандарт“ при това поколение е GLE 350 d с трилитровия V6 OM642 с 258 к.с. Този двигател има дългогодишна история в Е, S, GL и други модели, ресурсът му при нормална поддръжка спокойно надхвърля 300–400 хиляди километра, а поведението му в голям SUV е много по-спокойно. Колата тръгва уверено, изпреварва без драма и не кара мотора да се мъчи на всеки баир. Ако говорим за GLE на база W166, това е най-логичната и търсена комбинация – дизелов V6, 4Matic и 9-степенен автомат.

Когато човек вече е стигнал до избора на Мерцедес Бенц GLE класа, е добре да стъпи и една стъпка назад и да види къде стои този модел в общата картина на марката – кои поколения C, E, S, джипове и ванове са се доказали във времето и какви са типичните им разходи за поддръжка. Точно затова си заслужава да се прегледа обобщаващият гид за Мерцедес втора ръка в България: история, масови модели и истината за поддръжката, където са събрани най-честите плюсове и минуси на различните серии, за да можеш да прецениш по-точно дали GLE е „твоят“ Мерцедес или има по-подходящ вариант за нуждите и бюджета ти.

При бензиновите варианти на същото поколение GLE 400 с 3.0 V6 битурбо е приятен компромис за хора, които настояват за бензин – върви добре, звукът е приличен, но разходът е осезаем, особено в градски условия. GLE 500 с 4.7 V8 битурбо вече е съвсем друга бира – мощност и въртящ момент в излишък, но и разход, и поддръжка, които са в друга лига. Тук всяка газова уредба, монтирана „да се спести“, трябва да се гледа под лупа, защото при такива мотори компромиси с монтажа и настройките бързо се превръщат в скъпи ремонти.

Новото поколение GLE V167, което се появява след 2019 г., сменя философията при дизелите. Базовият GLE 300 d вече е с двулитров четирицилиндров дизел OM654 с около 245 к.с., а над него стоят GLE 350 d и GLE 400 d с трилитровия редови шестак OM656, съответно с около 272 и 330 к.с. Четирицилиндровият 300 d е много по-способен от стария 2.1, върви прилично и е по-икономичен, но при голямо купе като GLE усещането за „истинска“ кола идва именно с редовия шестак. 350 d и 400 d са двигателите, които най-добре пасват на характера на този модел – тихи, еластични, с много тяга от ниски обороти и с реален потенциал за голям пробег, стига да се спазват интервалите и да се ползват хубави масла и горива.

От страната на бензина в новото поколение GLE 450 идва с трилитров редови шестцилиндров мотор M256 с 367 к.с. и мека хибридна система. Това е един от най-приятните компромиси за човек, който иска бензин – достатъчно мощност, плавна работа и допълнителен „бут“ от електрическата част. Над него са AMG версиите – GLE 53 AMG с 3.0 редови шестак и около 435 к.с., и GLE 63/63 S AMG с V8 битурбо и мощности, които отиват към и над 600 к.с. Това вече са автомобили, които се купуват с ясното съзнание, че всяка смяна на гуми, спирачки или ремонт по окачването няма да е на ниво „масова кола“.

Brabus версии на Мерцедес Бенц GLE класа стъпват върху AMG базата и вдигат мощността още нагоре, както и цената на всичко по автомобила. Там няма „евтин ремонт“ – всяко крило, броня, ауспух или джанта струва сериозни пари, а колата най-често е карана динамично. Така че AMG и Brabus са страхотни като върхово изпълнение и за имидж, но не са рационален избор за човек, който брои разходи за поддръжка и мисли кога след това ще продава.

Ако трябва да го сведем до едно изречение: при старото поколение логичният избор е GLE 350 d с V6 дизел, а при новото – GLE 350 d или GLE 400 d с редовия шестцилиндров OM656. Всичко останало се избира според бюджета, стила на каране и готовността да се поемат по-високи разходи – особено при бензиновите, AMG и Brabus версиите, където удоволствието е голямо, но и цената за притежание е на съвсем друго ниво.

Типични проблеми при по-старите GLE (W166)

При първото поколение Мерцедес Бенц GLE класа на база W166 основата е здрава, но има няколко типични неща, които трябва да се гледат внимателно. При дизеловите версии GLE 250 d с мотора OM651 и GLE 350 d с V6 OM642 основните теми са течове на масло, система за почистване на отработените газове (EGR, DPF, AdBlue при по-новите) и типичните за съвременен дизел дюзи и турбо. При 250 d проблемът е, че моторът е на ръба за това купе – често е карана на високо натоварване и ако обслужването не е било стриктно, се стига по-бързо до ремонти. При 350 d натоварването е по-нормално, а агрегатът има по-голям запас, което в реалния живот се превръща в по-дълъг ресурс.

След фейслифта към GLE дизеловите версии вече са с 9-степенен автоматик, който работи по-плавно и държи оборотите ниски. Важно е да се провери дали скоростната кутия е обслужвана с реална смяна на масло, а не само на думи „маслото е доживотно“. При дърпане на ремарке и често магистрално каране това има директен ефект върху живота на автоматика. При бензиновите GLE 400 (3.0 V6 битурбо) и GLE 500 (4.7 V8 битурбо) се добавят и класическите бензинови теми – катализатори, по-високи температури под капака и възможни отлагания по всмукателната система, ако маслото и бензинът не са били добри.

Окачването също е нещо, което трябва да се гледа внимателно. Стандартното стоманено окачване е по-просто и евтино за ремонт, но много от екземплярите са с въздушно. При въздушно окачване всякакви неравномерни височини, кола, която „ляга“ след престой, или шумове от компресора са директен сигнал да се прави диагностика. Въздушните възглавници и компресорът не са евтини, а при пренебрегване на проблема може да се стигне до каране на „дъно“, което да увреди и други елементи.

От сервизните истории на този модел е ясно и още нещо – при W166 често се срещат забележки за просълзяване и течове на масло, които сами по себе си не са драматични, но ако се оставят без реакция, в един момент стават скъп ремонт. Затова на преглед под колата се гледа внимателно двигател, скоростна кутия и диференциали, а не само лъскави джанти и салон.

Какво да очакваме от новото поколение GLE (V167)

Новото поколение GLE V167, което излиза от 2019 г., носи изцяло ново купе, модерно табло с големи екрани и ново поколение двигатели. При дизелите основата е двулитровият четирицилиндров OM654 в GLE 300 d и редовият шестак OM656 в GLE 350 d и GLE 400 d. 300 d е 2.0 дизел с около 245 к.с., който за нормално каране е достатъчен, но при пълен автомобил и много магистрала усещането е, че колата би могла да бъде и по-мощна. 350 d и 400 d вече са сериозни агрегати – трилитров редови шестцилиндров мотор с 272 или около 330 к.с. и до 700 Нм, който пасва идеално на масата и характера на този SUV.

При бензиновите версии основен играч е GLE 450 с трилитров редови шестцилиндров мотор M256, мека хибридна система EQ Boost и около 367 к.с. Тук усещането е за много гладка работа, бърза реакция на газта и допълнителен „ритник“ от електрическата част при тръгване и ускоряване. Над него стои AMG GLE 53, който използва същия редови шестак, но с по-сериозна настройка – около 435 к.с. и спортен характер. При върха е AMG GLE 63/63 S с 4.0 V8 битурбо и мощности, които стигат и над 600 к.с. в зависимост от версията, с динамика, която вече е на ниво спортен автомобил, маскиран като семеен SUV.

Новото поколение идва и с още повече електроника, асистенти, сложни LED фарове, системи за поддържане на лентата и автономно спиране. Това е чудесно за комфорт и безопасност, но означава и повече модули, датчици и блокове, които трябва да са в изправност. Задължителни са пълна диагностика с подходящ софтуер, проверка за записани грешки и тест на всички режими на окачването, особено ако колата е с въздушно окачване и регулируем клиренс.

Plug-in хибридните варианти като GLE 350 de и GLE 400 e добавят и високоволтова батерия, електромотор и още един слой сложност. Те са много приятни за градско каране и фирмени нужди, но при покупка втора ръка трябва да се мисли за състояние на батерията, обслужване на охладителната система и наличност на специалисти, които реално разбират тези системи, а не само „да я закачим да видим какво ще покаже“.

Много хора, които гледат Мерцедес Бенц GLE класа, вече имат или са имали по-малък модел на марката и добре знаят какво е да поддържаш C класа втора ръка – ръжда, ходова част, автоматици, електроника. Ако искаш да си направиш реална сметка какво те чака при по-нов, по-голям и по-тежък SUV, има смисъл да минеш през подробното ръководство за проблемите и поддръжката на Мерцедес Бенц C класа, защото разликите в цената на частите и честотата на типичните ремонти между „масовата“ C класа и големия GLE ясно показват колко по-сериозен е скокът нагоре като бюджет за поддръжка.

Кратък ориентир кой GLE за кого е?

Ако говорим за по-рационален избор, при старото поколение W166 най-смислен вариант за човек, който не гони рекорди, е GLE 350 d. Това е трилитров V6 дизел с 258 к.с. и 620 Нм, който в комбинация с 9G-Tronic дава усещане за „истински“ голям Mercedes без излишна драма и без да се мъчи на всяко изкачване. Такава кола е разумен компромис между цена, разход, динамика и бъдещи ремонти. GLE 250 d остава по-скоро вариант за човек, който кара на къси разстояния, няма претенции за динамика и иска да влезе в модела с по-нисък бюджет, но е наясно, че моторът работи по-натоварено.

При новото поколение V167 логичните дизелови варианти са GLE 350 d и GLE 400 d с редовия шестцилиндров OM656. Тези двигатели са създадени да движат тежки автомобили, имат голям въртящ момент и се справят с изпреварвания и дълги пътувания с лекота. GLE 300 d с двулитровия мотор може да бъде добър вариант, ако автомобилът се ползва основно градско, без постоянно натоварване и без ремаркета, но при купувач, който веднъж е усетил редовия шестак, усещането за „голям“ автомобил идва именно от него.

За хората, които настояват за бензин и не смятат разхода за драма, GLE 450 е много приятен компромис – достатъчно мощен, тих, с модерна хибридна помощ и без крайностите на AMG. AMG GLE 53 вече е за човек, който обича да кара по-динамично, но иска нещо по-цивилизовано за всеки ден. AMG GLE 63 и 63 S, както и Brabus версиите върху тях, са за ентусиасти, които купуват емоция и статус, а не икономия. Това са автомобили, при които само комплект гуми и спирачки може да струва колкото по-скромен автомобил цял-целеничък, затова трябва да се купуват с ясното съзнание какво следва като разходи.

В крайна сметка Мерцедес Бенц GLE класа не е просто „голям джип с емблема“, а цяла гама от напълно различни автомобили под едно име – от по-спокойни двулитрови дизели, през класически шестцилиндрови мотори до брутални V8 AMG и Brabus. Затова изборът трябва да започне не от цвета и джантите, а от това кой точно двигател стои отпред, в коя генерация попада колата и доколко човек е готов да плаща сметката за удоволствието да кара такъв автомобил.

Какво да се гледа при покупка на Мерцедес Бенц GLE класа?

При покупка на Мерцедес Бенц GLE класа най-важното е да се мисли като за сложен премиум автомобил, а не като за обикновен семеен SUV. Първото нещо е сервизната история – не общи приказки „обслужвана е в Германия“, а реални фактури, електронна история, записани посещения в сервиз. При GLE 350 d и GLE 400 d всяка смяна на масло, филтри, обслужване на автоматичната кутия и диференциалите има значение, защото тези автомобили се купуват точно заради това да правят много километри без грижи, а не да се „доизцеждат“ на новия собственик.

Вторият голям блок е окачването. Ако Мерцедес Бенц GLE класа е с въздушно окачване, колата трябва да стои равна след цяла нощ, без да „ляга“ отпред или отзад. При тестово каране се минава през всички режими на височина, за да се чуе компресорът и да се види дали колата реагира бързо и симетрично. Ако автомобилът е на стоманени пружини, нещата са по-прости, но пак се гледат носачи, тампони, биалетки и тракане при неравности. В голям и тежък SUV всеки компромис с окачването се усеща повече, отколкото при компактна кола.

Третият ключов момент е задвижването 4Matic. При Мерцедес Бенц GLE класа то е стандарт в повечето версии, но това не означава, че е неунищожимо. Проверява се за шумове от диференциалите, вибрации при ускорение, „удари“ при потегляне, както и за течове по каретата и раздатката. Добре е да се направи диагностика в сервиз, който е свикнал да работи с такива автомобили, а не просто общ преглед „на око“. Грешки в модулите, записани събития за прегряване на кутията или проблеми с 4х4 системата могат да спестят много главоболия предварително.

Конкретни удачни и неудачни комбинации при Мерцедес Бенц GLE класа

Ако се гледа първото поколение GLE на база W166, практиката показва, че най-удачната комбинация е GLE 350 d с трилитровия V6 дизел, 4Matic и 9-степенен автомат. Това е версията, която най-добре балансира между теглото на купето, надеждността на мотора и реалния разход на гориво. Търси се автомобил след фейслифта, с реални километри, без чип тунинг, без махнати DPF и катализатори, с доказуемо редовно обслужване. Такъв Мерцедес Бенц GLE класа може да се кара дълги години, стига да не е бил „убиван“ в първите си собствености.

По-слабият GLE 250 d с двулитров или 2.1-литров дизел остава по-скоро компромисен избор. За някой, който кара предимно спокойно, не товари автомобила постоянно и не пътува всеки уикенд София – морето, Мерцедес Бенц GLE класа с малък дизел може да свърши работа. Но ако целта е активно магистрално каране, изпреварвания, пълна кола и багаж, натоварването върху малкия мотор е по-голямо и това в един момент се вижда по турбото, дюзите и отделянето на повече пари за ремонти.

При новото поколение V167 логичният избор е да се гледат GLE 350 d и GLE 400 d. Тези версии с редовия шестцилиндров дизел дават усещане за голям, тежък, но много спокоен автомобил, който тръгва от ниски обороти и не се мъчи при изкачвания. GLE 300 d стои по-скромно и е подходящ за по-умерено каране, но при претенциозен собственик разликата в усещането веднага се усеща. Когато човек търси Мерцедес Бенц GLE класа именно заради комфорта и спокойствието на дълъг път, шестцилиндровите дизели са това, което реално отговаря на очакването.

От бензиновите варианти GLE 450 е добрият „вход“ към по-динамична кола, без да се стига до крайностите на AMG. При старите W166 бензиновите GLE 500 с V8 могат да бъдат интересна играчка, но там се гледа много внимателно за газови уредби, прегрявания и общо състояние, защото реанимацията на такъв мотор вече не е бюджетна операция. Ако целта е да се притежава Мерцедес Бенц GLE класа без постоянен стрес за следващата сервизна сметка, дизеловите шестцилиндрови варианти просто са по-логични.

Топ версиите – AMG, V8 и Brabus при Мерцедес Бенц GLE класа

При върха на гамата Мерцедес Бенц GLE класа се превръща от разумен семеен SUV в машина за удоволствие. В първото поколение на база W166 върхът са GLE 63 AMG и GLE 63 S AMG с 5.5-литров V8 битурбо. В зависимост от версията мощността е над 550 к.с., а въртящият момент е толкова много, че автомобилът се усеща по-близо до спортно купе, отколкото до висок джип. Звукът, ускорението и начинът, по който колата „натиска“ тялото в седалката, са впечатляващи, но това удоволствие се плаща – с разход на гориво, с износване на спирачки, гуми и окачване, и с по-скъпи консумативи.

В новото поколение V167 ролята на флагман е за AMG GLE 63 и GLE 63 S с 4.0-литровия V8 битурбо, комбиниран с модерна хибридна помощ. Тук мощността стига и над 600 к.с., а ускорението е на ниво сериозни спортни автомобили. За човек, който иска Мерцедес Бенц GLE класа като „единствена кола за всичко“, тези версии са повече удоволствие, отколкото рационален избор. Подобни автомобили искат собственик, който е наясно, че всяка смяна на комплект спирачки или четири нови гуми не се мери със стотици, а с хиляди евро.

По средата между нормалните версии и пълните AMG монстъри стои GLE 53 AMG. Той използва трилитровия редови шестцилиндров мотор с по-сериозна настройка и около 435 к.с., като добавя спортно окачване, по-остра газ и по-звучна изпускателна система. Това е Мерцедес Бенц GLE класа за човек, който иска да усети AMG духа, но не е готов за всички крайности на V8. Колата е достатъчно бърза и за магистрала, и за планински път, но все пак остава достатъчно цивилизована за всекидневно ползване.

Brabus стъпват върху AMG базите и ги довеждат до крайност – има версии на GLE с мощности 700, 800 конски сили и нагоре, екстремни джанти, карбонови елементи и интериор, който е по-скоро бутиков шедьовър, отколкото стандартен салон. Който търси точно това и разполага с бюджета, ще получи най-екстремното изпълнение на Мерцедес Бенц GLE класа, но тук вече не говорим за разумен семеен SUV, а за колекционерска играчка. При покупка втора ръка подобна кола се гледа с троен филтър – всеки елемент е скъп, а шансът автомобилът да е каран „на пенсионер“ е минимален.

Така накрая картината за Мерцедес Бенц GLE класа се подрежда ясно: за човек, който иска комфортен и логичен премиум SUV – дизеловите шестцилиндрови версии; за този, който държи на бензин и динамика – GLE 450 или GLE 53; а за феновете на максимума – AMG V8 и Brabus с пълното съзнание, че удоволствието струва пари не само при закупуването, но и при всяка следваща среща със сервиза.

Когато сравняваш Мерцедес Бенц GLE класа с по-класическите модели на марката, има смисъл да погледнеш как стоят нещата при един от най-важните бизнес автомобили на Mercedes – E класа. В много случаи хората се чудят дали да вземат голям SUV или добре оборудван седан/комби, който е по-лек, по-икономичен и често по-евтин за поддръжка. За да видиш реалните плюсове и минуси, можеш да минеш през детайлния анализ на Мерцедес Бенц E класа втора ръка – генерации, двигатели и типични проблеми, който много ясно показва къде E класата печели спрямо GLE и къде големият SUV си остава по-смислен избор.

Разходи за поддръжка на Мерцедес Бенц GLE класа

Който тръгва към Мерцедес Бенц GLE класа, трябва да мисли за разходите не като за масов автомобил, а като за голям премиум SUV. Редовният сервиз на дизелов шестцилиндров мотор с хубави масла и оригинални или качествени части не е евтин, но е по-добрата инвестиция, отколкото „икономията“ с евтини филтри и удължени интервали. Смяна на масло и филтри по двигател и автоматик, проверка на 4Matic системата и диференциалите, обслужване на спирачките и ходовата част – всичко това при Мерцедес Бенц GLE класа струва осезаемо повече, отколкото при компактна кола, но пък и самият автомобил играе в друга лига.

Окачването е отделна тема. При автомобил със стоманени пружини разходите са по-предвидими, но в момента огромна част от Мерцедес Бенц GLE класа на пазара са с въздушно или адаптивно окачване. Там всяка възглавница, амортисьор или компресор струват пари, които не са за подценяване. Затова е много важно още при покупката да се вземе екземпляр с реално здраво окачване, а не „на косъм“, защото първите две-три смени на елементи могат рязко да променят сметката за „изгодна“ сделка.

Обобщение – кой да вземе Мерцедес Бенц GLE класа и кой да подмине

Ако трябва да се каже кратко, Мерцедес Бенц GLE класа е страхотен автомобил за човек, който знае какво купува и има бюджет не само за покупката, но и за нормална поддръжка. За семейни хора, които пътуват често, искат комфорт, тишина и сигурно изпреварване на магистрала, добре подбран GLE 350 d или GLE 400 d от новото поколение е почти идеалната комбинация. За фенове на бензиновите мотори и динамичното каране GLE 450 и GLE 53 дават повече емоция, без да стигаме до крайностите на V8. А за тези, които искат върха на айсберга, AMG и Brabus версиите превръщат Мерцедес Бенц GLE класа в кола-събитие, но с цената на сериозни разходи.

Не е удачно този модел да се купува „на ръба на бюджета“, с идеята „някак ще го карам“. Мерцедес Бенц GLE класа не прощава евтина поддръжка, отлагани ремонти и игнорирани шумове. Ако обаче се избере правилната конфигурация – нормален дизелов шестак, читава сервизна история, здрава кутия и ходова част – и се поддържа както трябва, това е от онези автомобили, които спокойно могат да правят дълги години и стотици хиляди километри, без всеки път да се качваш с мисълта „какво ли ще счупи днес“.

Пазарът на Мерцедес Бенц GLE класа втора ръка

На пазара втора ръка Мерцедес Бенц GLE класа най-често идва от Германия, Австрия, Швейцария, Италия и Франция. При германските екземпляри обичайно се виждат по-високи километри, но често с по-пълна сервизна история, защото фирмените автомобили минават редовно през сервиз. Швейцарските и австрийските коли нерядко са по-добре запазени визуално, но там солта по пътищата изисква задължителна проверка за корозия по окачването и пода. Италианските и френските Мерцедес Бенц GLE класа по-често са с по-богато оборудване и по-малко ръжда, но понякога с по-пренебрегната поддръжка. Затова не е достатъчно само „сервизна книжка“, а реални фактури, проверка по VIN и оглед на място.

Другата линия са вносите от САЩ. Там често се срещат ГLE Coupe, AMG версии и бензинови варианти с богато оборудване. На хартия изглеждат много атрактивно като цена, но при голяма част от тези Мерцедес Бенц GLE класа говорим за автомобили, минали през аукциони с тотални или частични щети. У нас се пристигат „готови“, боядисани и приведени в приличен вид, но зад това стои сериозен удар, усукване на купето или вода в електрониката. Всяка такава кола трябва да се проверява по американския VIN през историята на застрахователите и аукционите, защото лъсне ли една снимка на удара, картината се променя напълно.

При местните екземпляри, които вече са сменили един или два собственика в България, историята на ремонта е толкова важна, колкото и историята на вноса. Ако Мерцедес Бенц GLE класа е минал през качествен сервиз, има документи за всяка смяна на масла, спирачки, ремонти по окачване и автоматика, рискът пада осезаемо. Ако обаче досегашните ремонти са правени „по евтината линия“ с неясни части и още по-неясни майстори, каквато и първоначална страна на произход да има автомобилът, за новия собственик той пак се превръща в лотария.

Практичност и ежедневен живот с Мерцедес Бенц GLE класа

Отвъд двигателите и версиите Мерцедес Бенц GLE класа трябва да се разглежда и като ежедневен автомобил. В стандартното SUV купе мястото за пътници отзад е достатъчно за трима възрастни, седалките са широки, а вратите се отварят широко, така че детски столове влизат и излизат лесно. Багажникът е един от силните козове – в него спокойно се побира семейна почивка, сгъваеми велосипеди или цял сет за зимни спортове. При колите с електрическо отваряне на капака това се оценява особено в градския живот и при пазаруване.

GLE Coupe изглежда по-агресивно и „спортно“, но реално при него се губят малко височина на тавана отзад и част от практичността на багажника заради по-ниската линия. Ако Мерцедес Бенц GLE класа ще се ползва предимно като семеен автомобил, стандартното купе е по-разумният избор. Coupe версията е по-скоро за човек, който поставя дизайна на първо място и по-рядко пътува с пълна кола и много багаж, а и е наясно, че при препродажба пазарът е малко по-ниша.

В градски условия големите размери се усещат при паркиране, но Мерцедес Бенц GLE класа обикновено идва с камери, сензори и помощ при маневри. Важно е обаче да се провери дали всичко това работи реално, а не само „свети лампичка“. Една неизправна камера или парктроник не са драма сами по себе си, но са индикатор, че автомобилът е имал удар, демонтирани брони или намеса в инсталацията. При голям и скъп SUV такива дребни детайли често издават как е живял автомобилът до момента.

Кратко финално „да“ или „не“ за Мерцедес Бенц GLE класа

В крайна сметка Мерцедес Бенц GLE класа не е кола за всеки. Той е логичен избор за човек, който търси премиум SUV с много комфорт, сериозна безопасност и реална динамика, готов е да плати за това и не мисли за поддръжката като за сметка от масов сервиз. За такъв собственик добре подбран GLE 350 d, GLE 400 d или дори GLE 450 може да бъде страхотен автомобил за всеки ден и за дълги пътувания, без постоянен стрес „какво ще излезе следващия път“.

За човек, който купува на ръба на бюджета, брои всяко евро за гориво и сервиз и се надява „то нищо няма да стане“, Мерцедес Бенц GLE класа по-скоро е лоша идея. Тук евтините ремонти се превръщат в скъпи проблеми, а липсата на истинска диагностика и преглед преди покупката почти винаги излиза през носа. Ако обаче подходът е разумен, изборът е внимателен и се гледат не само лъскавите джанти, а конкретната техника под тях, Мерцедес Бенц GLE класа спокойно може да бъде „големият джип“, който години наред върши работа и носи усещането, че си дал пари за нещо истинско, а не за емблема и маркетинг.

Когато сложим всичко на масата – генерации, мотори, поддръжка и реален пазар – картината за Мерцедес Бенц GLE класа става доста ясна. При старото поколение W166 най-смисленият избор е GLE 350 d с трилитров V6, 4Matic и 9-степенен автомат – това е комбинацията, която понася теглото на автомобила, не се мъчи на всяко изпреварване и има доказан ресурс, стига да е обслужвана както трябва. При новото поколение V167 логичните дизелови варианти са GLE 350 d и GLE 400 d с редовия шестцилиндров OM656 – тук Мерцедес Бенц GLE класа вече се усеща точно така, както човек очаква от голям премиум SUV, а не като „надута“ по-малка кола.

Всичко останало се избира според характера на собственика. Ако основната цел е комфортно семейно пътуване и дълги магистрални маршрути – дизеловите шестцилиндрови версии са най-логични. Ако собственикът иска повече емоция и не смята разхода за проблем – GLE 450 и GLE 53 дават „по-лека“ спортна нотка без тоталната крайност на V8. А за хората, които искат да изтискат максимума от Мерцедес Бенц GLE класа и приемат, че поддръжката няма да е евтина – AMG и Brabus са върхът на гамата, но вече говорим за автомобил, който се купува с емоция, а не с калкулатор.

Източници и полезни връзки за Мерцедес Бенц GLE класа

Официална моделна страница на Mercedes-Benz GLE SUV

Официалната страница на Mercedes-Benz за GLE SUV дава най-актуалната информация за двигателя, версиите, оборудването и технологиите – включително дизеловите, бензиновите и plug-in хибридните варианти. Тук могат да се видят реалните заводски данни за мощности, въртящ момент, разход, както и актуалните поколение и фейслифт на Мерцедес Бенц GLE класа.
https://www.mbusa.com/en/vehicles/class/gle/suv

Официален европейски преглед на GLE

Тази страница на Mercedes-Benz за европейския пазар представя Мерцедес Бенц GLE класа в актуалното му поколение – с акцент върху дизайна, интериора, системите за безопасност и наличните хибридни решения. Подходяща е за ориентация какви конфигурации реално се поръчват нови в ЕС и какво оборудване е стандартно или опция.
https://www.mercedes-benz.co.uk/passengercars/models/suv/gle/overview.html

Wikipedia – Mercedes-Benz GLE (подробна хронология и двигатели)

Англоезичната страница в Wikipedia за Mercedes-Benz GLE проследява цялата история – от първите M-Class модели до преименуването на GLE, с подробни таблици за поколения (W163, W164, W166, V167), двигатели, мощности и години на производство. Много полезно място за проверка кои мотори в кои години се монтират в Мерцедес Бенц GLE класа.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_GLE

Car and Driver – актуален обзор на GLE-Class

Car and Driver правят съвременен тест и обзор на GLE-Class, в който описват поведението на пътя, плюсовете и минусите на различните версии, качеството на интериора и разликите между моторите. Статията дава реално усещане как се държи Мерцедес Бенц GLE класа в ежедневието и кои конфигурации имат най-смислено съотношение цена/оборудване.
https://www.caranddriver.com/mercedes-benz/gle-class

Car and Driving – детайлен тест-драйв на GLE (V167)

Този подробен road-test материал разглежда новото поколение GLE (V167) с акцент върху комфорта, технологиите и обновената гама от двигатели – включително хибридните версии. Авторите анализират как се променя моделът след фейслифта, какви са силните и слабите страни и за кого е най-подходящ Мерцедес Бенц GLE класа в тази генерация.
https://www.caranddriving.com/cdwebsite/road-test-video-review.aspx?id=11811

FCP Euro – ръководство за покупка на W166 M-Class / GLE-Class

Това buyer’s guide за шасито W166 е насочено специално към употребявани M-Class и GLE. Описани са типичните проблеми по двигатели, окачване, трансмисия и електроника, както и на какво да се обърне внимание при оглед. Материалът е много полезен, ако човек търси по-стар Мерцедес Бенц GLE класа (първо поколение като име) и иска да избегне скъпите капани.
https://www.fcpeuro.com/blog/mercedes-benz-m-class-gle-class-buyers-guide-w166

Mercedes-evolution Wiki – обобщение на M-Class / GLE-Class

Този енциклопедиен обзор събира на едно място историята на M-Class и GLE, позиционирането в гамата на Mercedes, връзката с GLC и GLS, както и основните промени между поколенията. Подходящ е за бърза справка как Мерцедес Бенц GLE класа се развива като концепция във времето.
https://mercedesevolution-wiki.fandom.com/wiki/Mercedes-benz_M-class/GLE-class

Simple English Wikipedia – кратко, изчистено резюме на модела

Тази страница представя в много стегнат вид основните факти за модела – клас, каросерия, задвижване, години на производство и базови данни. Полезно е, ако ти трябва кратко обяснение за Мерцедес Бенц GLE класа без много технически детайли, например за страничен параграф или бокс в статията.
https://simple.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_GLE

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Допада ли ти информацията? Присъедини се към нашата Viber група за още полезна информация. Без спам - ние не изпращаме това, което не искаме да ни изпращат на нас.